@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000107, author = {羽太, 園 and 西野, 藍 and HABUTO, Sono and NISHINO, Ai}, issue = {8}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {国際交流基金関西国際センターでは、海外の非母語話者日本語教師(以下NNT)を対象に、3週間程度の超短期訪日研修を行っている。短期間でNNTのニーズに応えるため、実際の活動を通じて言語と文化を学ぶ体験交流活動型日本語学習をコースデザインに取り入れている。その成果と研修方法の評価を把握するため、オーストラリアとタイの研修参加者を対象にアンケートとインタビュー調査を行った。その結果、研修参加者は、リソース収集のような明示的な成果とともに、「日本語運用についての自信や勇気を得たこと」や「学習者の視点に立って教授活動をふりかえったこと」などの意識の変化を研修の成果として認識していること、また超短期研修の方法として体験交流活動型日本語学習を肯定的に評価していることがわかった。調査結果を元に、超短期NNT研修における適切な目標設定と研修方法について提案を行った。, This paper reports the results of a survey on a minimal short-term program (3 weeks) for non-native Japanese teachers (NNT) implemented by the Japan Foundation Japanese-language Institute, Kansai. The program introduced action-oriented language learning which is able to learn language and culture through real activities to respond to the needs of the NNT. The survey was administered to NNT from Australia and Thailand and aimed to interpret how NNT recognized the results of the program and how they evaluated the method. The result shows that NNT perceived the change of awareness as the results of the program such as being confident and encouraged for using Japanese and reflecting on their teaching from the learner's view point together with explicit results such as collection of teaching resources. Additionally, the NNT evaluated the method positively. Based on these results, we proposed the appropriate target and method for minimal short-term program for NNT., 11, KJ00007760123, 実践報告, Pratical Reports}, pages = {169--184}, title = {非母語話者日本語教師を対象とした超短期研修の成果 ~体験交流活動を通じた意識の変化~}, year = {2012}, yomi = {ハブト, ソノ and ニシノ, アイ} }