@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000109, author = {松浦, とも子 and 佐藤, 修 and 柳坪, 幸佳 and MATSUURA, Tomoko and SATO, Osamu and YANAGATSUBO, Sachika}, issue = {9}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿では、中国で行った大学日本語教師研修にポートフォリオを導入した経過を振り返り、参加者の教師研修ポートフォリオを、キーワードの取り込み(アプロプリエーション)の実態、再文脈化の実態、実践的思考様式の実態という3つの観点から分析することで、教師研修におけるポートフォリオの意味を考察した。その結果、研修参加者は教師研修ポートフォリオを作成することで、研修からの知見を再文脈化し、実践経験を表象化していることが明らかになり、教師の成長過程における実践の表象化を支える手段としての教師研修ポートフォリオの意義の認識が可能となった。ポートフォリオ導入時の目的は、第一に研修の評価方法の模索、第二に参加者にポートフォリオを体験的に理解してもらうことであった。二点の目的はそれぞれ達成されたが、それに加えてポートフォリオ作成の過程が教師の成長過程に与える影響も、分析を通して新たに明らかになった。, This paper considered the meaning of Portfolio in teacher training courses through self-reflection about the process of introducing the Portfolio in a teacher training course for university teachers in China by analyzing from three aspects: Revelation of keyword introjection, "Appropriation", re-contextualization, and practical thought process. As a result, it was observed that participants re-contextualize findings from the course by composing Teacher Training Course Portfolio, and represent practical experience that enables the meaning of Teacher Training Course Portfolio to be recognized as a means to support the representation of practical experience in the growth process of a teacher. Both objectives of looking for a way of assessing the course and for participants to experience Portfolio were achieved. In addition, an analysis revealed that the process of making Portfolio influences the growth process of a teacher., 1, KJ00008343439, 研究ノート, Research Note}, pages = {7--23}, title = {教師研修におけるポートフォリオの意味 - 教師研修ポートフォリオとティーチング・ポートフォリオ -}, year = {2013}, yomi = {マツウラ, トモコ and サトウ, オサム and ヤナガツボ, サチカ} }