@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000111, author = {エフィ, ルシアナ and 尾崎, 裕子 and 秋山, 佳世 and Evi, LUSIANA and OZAKI, Hiroko and AKIYAMA, Kayo}, issue = {9}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {インドネシアでは近年中等教育段階(主に高校)の日本語学習者が急増し、高校日本語教師の研修の重要性が増している。国際交流基金ジャカルタ日本文化センター(以下、「JFJ」)は、インドネシアの教育文化省語学教員研修所(以下、「P4TK Bahasa」)と共催で教師研修を実施してきたが、従来、教師研修の講師は主にJFJ の専任講師や専門家と現職高校日本語教師のインストラクターが務め、P4TK Bahasaの講師はほとんど授業に関わっていなかった。しかし、インドネシアの中等教育における日本語教育の自立化実現のためには、P4TK Bahasaの講師が高校日本語教師のインストラクターと連携して教師研修を実施できることが望ましい。そこで、2011年、P4TK Bahasaの講師を対象に、教師研修で教授法を指導するための実践的な力の習得を目指した研修を実施した。本稿ではその概要と評価、意義について報告する。, The recent surge in the number of the Japanese language learners in Indonesia has increased the importance of the professional development of the high school teachers of Japanese language. The Japan Foundation, Jakarta (JFJ) has been conducting teachers' professional development seminars in collaboration with the Centre for Development and Empowerment of Language Teachers and Education Personnel, Ministry of Education and Culture (P4TK). In those seminars, where mostly the JFJ lecturers taught, the P4TK instructors were seldom involved in teaching activities. However, in order to make the Japanese language education at secondary level autonomous, the P4TK instructors are expected to collaborate with high school teacher-instructors in conducting professional development seminars for teachers. To achieve this, a seminar for the P4TK instructors was conducted. The seminar focused on developing practical teaching skills required for instructors to instruct teachers. This paper summarises the seminar and evaluates it for its significance., 3, KJ00008344599, 実践報告, Practical Report}, pages = {43--58}, title = {インドネシアの中等教育における日本語教師研修インストラクターの養成 - 教育文化省語学教員研修所と高校日本語教師の連携による研修の自立化を目指して -}, year = {2013}, yomi = {エフィ, ルシアナ and オザキ, ヒロコ and アキヤマ, カヨ} }