@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000112, author = {羽吹, 幸 and 長田, 優子 and 磯村, 一弘 and HABUKI, Miyuki and NAGATA, Yuko and ISOMURA, Kazuhiro}, issue = {9}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {映像教材「エリンが挑戦!にほんごできます。」は、「日本語学習」と「文化理解」を目標とした映像素材を提供することを意図して制作された教材で、テレビ版、DVD教材、WEB版とメディアを変えて展開してきた。本稿では2010年から公開しているWEB版のアクセスログと2回のユーザー評価の結果を元に、WEB版「エリン」が世界の日本語学習者からどのように受け入れられたかを考察する。アクセスログによる利用状況では、継続的にページビュー数を増やし、かつ明確な目的を持ったユーザーに利用されている様子が伺える。2回のアンケート調査では非常に高い肯定的評価が得られた。特に、独学に適したコンテンツやインタラクティブな学習方法が評価されており、サイトの制作意図が効果的に活かされていることがわかった。今後は多言語化や画面仕様の改修によりサイトのユーザビリティを高め、さらに多くのユーザー獲得を目指していきたい。, Erin's Challenge! I can speak Japanese is a teaching material, the purpose of which is to provide videos for "Japanese-language learning" and "cultural understanding". It has been distributed firstly as a TV program, then DVDs, and most recently as a website. Based on the results of a user evaluation and access log of the website, we can see how the website "Erin" is accepted by learners of Japanese around the world. According to the access log, the numbers of page views of the website are increasing, especially among highly motivated users for study. The result of two surveys shows that the website is rated highly due to its contents and interactive features, which means that the website's purpose is being positively evaluated. We will continuously update the site in order to obtain further users by adding other language versions and changing the design of the website., 4, KJ00008344739, 実践報告, Practical Report}, pages = {59--72}, title = {WEB版「エリン」は世界の日本語学習者からどのように受け入れられたか - アンケート調査に見るユーザー評価 -}, year = {2013}, yomi = {ハブキ, ミユキ and ナガタ, ユウコ and イソムラ, カズヒロ} }