@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000116, author = {竹村, 徳倫 and TAKEMURA, Norimichi}, issue = {9}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {国際交流基金ニューデリー日本文化センターでは、初中等教育機関の日本語教師の自主的な要請から日本語能力底上げのための教師研修を開始した。しかし、教師研修に毎回参加できる教師は全体のごく一部であり、教師研修に参加する時間のない教師や、遠隔地のために参加できない教師がいるなど、解決すべき問題もみられた。そこで、2012年2月から4月までの期間、同期的な対面式授業と、「moodle」上に配置した非同期的なe-Learning コンテンツを活用したブレンディッドラーニングによる教師研修を実施した。その結果、ブレンディッドラーニングが時間と距離の問題を解決するための一手段と成り得ることが示唆された。だが一方で、時間経過による参加者のmoodle利用離れ、参加者のe-Learningへの適応問題、参加者間のインターアクションの促進の必要性、コンテンツの充実などの課題が明らかとなった。, The Japan Foundation New Delhi launched a teachers' course in order to raise the standard of the Japanese level of teachers in elementary and secondary education. However, many teachers had difficulty attending all of the classes because they were too busy or they live too far from the JF office. Considering these problems, JFND introduced a blended learning course which combined classroom lectures with an e-Learning system utilizing Moodle from February to April 2012. The result of the course suggested some possibilities in blended learning as one of the solutions for issues of time and distance that was keeping teachers away from the classroom. However, some problems to be solved were found such as decline in the usage of Moodle over time, participant ability to adapt to e-Learning, a need for promoting communications among the participants, and to enrich the contents., 8, KJ00008345539, 実践報告, Practical Report}, pages = {121--133}, title = {moodleを活用した初中等日本語教師への初級日本語研修と課題 - インドにおける教師研修でのブレンディッドラーニングの試み -}, year = {2013}, yomi = {タケムラ, ノリミチ} }