@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000117, author = {イリーナ, ・プーリク and リュドミラ, ・ミロノワ and 山口, 紀子 and Irina, Vladimirovna PURIK and Lyudmila, Olegovna MIRONOVA and YAMAGUCHI, Noriko}, issue = {9}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿では、ロシア・ノボシビルスク市立「シベリア・北海道文化センター」(以下SHC)における初級日本語コースのシラバス開発及びコースブック『どうぞよろしくI』開発について報告する。近年のロシアにおける日本語学習の目的はよりコミュニケーション重視の方向へと変化しており、対応する教材の開発が急がれている。SHCではコース受講生のニーズ調査を行い、ロシアで初めて日本語コースに言語活動能力を育てるCan-doシラバスを取り入れた。1年間のコース実施を経てシラバスの改善を行い、2011年にコースブックの開発に着手。ガニェの9教授事象モデルを参照し、言語運用能力・自律学習能力が身につく構成に配慮した。また各課に日本事情をふんだんに取り入れ、日本語を学ぶと同時に日本についても学べる内容となっている。教材開発と並行してロシア各地で教師セミナー・模擬授業を行い、その反応と評価を反映し、現在出版に向けて準備を進めている。, This report is about the development of a textbook for Elementary Japanese course in the Novosibirsk Municipal "Siberia and Hokkaido Cultural Center" of Russia (SHC). Recently in Russia, the purpose of Learning Japanese is shifting towards communication. Teaching materials must be developed as a result. Assessment of these needs was conducted at SHC to develop new teaching materials. We started to develop a textbook in 2011 after a year-long trial run at SHC. As a result, SHC became the first in Russia to incorporate a course dedicated to developing Japanese language conversational competence. We used the learning model of R. Ganye as a reference. Every chapter includes Japanese cultural materials. Students can learn not just language, but also about Japan. In developing this material, we are conducting seminars and trial lessons in various parts of Russia to gain the views, reactions, and evaluations of the material. We are currently preparing for publication., 9, KJ00008345559, 実践報告, Practical Report}, pages = {135--150}, title = {ロシア一般人向け日本語コース用初級コースブック 『どうぞよろしく I 』 開発報告}, year = {2013}, yomi = {イリーナ, ・プーリク and リュドミラ, ・ミロノワ and ヤマグチ, ノリコ} }