@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000120, author = {片桐, 準二 and KATAGIRI, Junji}, issue = {10}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本研究ではポートフォリオを導入したJF講座の日本語コース受講生を対象としたインタビュー資料を修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチによって分析し、受講生のポートフォリオに対する態度変化の過程を仮説モデルとして提示した。その結果、ポートフォリオ案内を聞いてすぐに積極的に取り組み始める<先駆者>がいること、振り返りシートを使いながらも【消極的態度】を取るが、授業の進行と共に<文字習得>と<先駆者の存在>を【促進剤】として【活用への気付き】が起き、【積極的取り組み】に至ることが分かった。他方、【消極的態度】のままの場合や【活用への気付き】が起きても【積極的取り組み】に至らないこともある。考察では、PF の活用を促進するために1)文字導入が有効であること、2)内省を高めるための議論の場を設けること、3)ポートフォリオ評価をコースの修了要件とすることの3つの提言をした。, This study analyzed interview data of students using the Modified Grounded Theory Approach, and suggested a hypothetical model of students' attitude change toward portfolios introduced in the JF language courses. The results showed that 1) some students became pioneers of portfolios soon after guidance, 2) most students took negative attitudes toward portfolios although they felt the review sheets were useful in the beginning, and 3) as the course progressed, studying Japanese characters and the pioneers made other students aware of the usefulness of portfolios, which resulted in more active use of the portfolios. The results also pointed out that in some cases students kept negative attitudes, or their awareness of usefulness didn't lead to active use of portfolios. Finally, this paper suggested three ways to promote usage of portfolios ; 1) teaching Japanese characters, 2) encouraging the students' reflective discussion, 3) using portfolio assessments as a requirement for course completion., 1, KJ00008998759, 研究ノート, Research Note}, pages = {7--22}, title = {JF講座受講生のポートフォリオに対する態度変化の過程 -受講生インタビューの分析から-}, year = {2014}, yomi = {カタギリ, ジュンジ} }