@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000124, author = {早川, 直子 and カルメンシータ, ビスカラ and 中込, 達哉 and HAYAKAWA, Naoko and Carmencita, BISCARRA and NAKAGOME, Tatsuya}, issue = {10}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿はマニラ日本文化センターで実施された『まるごと 日本のことばと文化』(入門 A1 かつどう)を使用した教師養成について述べる。2012年4月、センターでは新規講座である「まるごとA1コース」が開講された。開講してすぐに、次に開講するのは継続コースのA2コースか、より多くの新規学習者を開拓するA1コースかという選択に迫られた。「JF日本語講座講師訪日研修」に参加したわずか2名の講師体制では両コースを同時に開講することはできず、センター内で新たに「まるごとA1コース」の担当講師を養成することにした。本稿では「まるごと教師研修」が始まった経緯と研修の内容、さらに文型導入から基本練習という流れの授業になじんでいた実習生たちが「まるごと教師研修」を通してどのような気づきや自己変容への認識を得たかを報告する。, This paper describes the training of teachers for the conversation course MARUGOTO: Japanese−language and culture (Starter A1 − Coursebook for Communicative Language Activities) offered at Japan Foundation Manila (JFM). In April 2012, the A1 course was offered, but the request from learners who want to take the A2−1 level posed a dilemma : whether to offer A2−1 or reoffer A1 for new learners. As the constraint was that the two Japan trained instructors could handle only one course, it was deemed necessary to train more teachers. This report deals with the circumstances leading to this training course, training contents and schedule, participants' backgrounds, etc. It includes how the trainees, accustomed to introducing grammar before doing drills, were able to gain new perceptions and realize self-transformation, based on the comment sheets., 5, KJ00008999639, 実践報告, Practical Report}, pages = {71--83}, title = {JF日本語教育スタンダード準拠コースブックを使用した教師研修 -『まるごと 日本のことばと文化』(入門 A1 かつどう)教師研修の実践-}, year = {2014} }