@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000131, author = {柳坪, 幸佳 and 鈴木, 今日子 and 松浦, とも子 and YANAGATSUBO, Sachika and SUZUKI, Kyoko and MATSUURA, Tomoko}, issue = {11}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {中国の中等教育には、近年第二外国語として日本語を設置する学校が見られる。しかし、中国教育部による第二外国語のシラバスや教科書はまだなく、何をどう教えればいいか、試行錯誤をしている教師が多い。このような状況の中、国際交流基金北京日本文化センターは、教材『エリンが挑戦!にほんごできます。』(国際交流基金、2007)の内容を厳選、中国の現地事情を考慮した内容を追加し、『エリンが挑戦!にほんごできます。艾琳学日語』として出版した。教材の作成にあたっては、中国の教室で第二外国語の主教材として使えるようにすること、同時に、第一外国語の日本語授業でも視聴覚教材として使えるようにすることを目標とした。教材に対しては、教師・学習者ともに好意的な評価を示したが、異文化理解の育成に関しては教師への支援が必要なことがわかった。, In recent years, many Chinese secondary schools have incorporated Japanese as a second foreign language. However, as neither syllabi nor textbooks have been produced by the Ministry of Education yet, many teachers have been unsure of how to proceed in teaching their students. Under the situation, the Japan Foundation, Beijing screened the contents of the textbook Erin`s Challenge! I Can Speak Japanese (The Japan Foundation, 2007), added new ones considering the local circumstances in China and published under the title Erin's Challenge! I can Speak Japanese –Ailin Xue Riyu. Various revisions were made so that it can be used not only as the main textbook for a second foreign language in Chinese classrooms, but also as an audiovisual material for a first foreign language. Although it was well received, it revealed the necessity to support the teachers with regards to building competence in intercultural understanding., 2, KJ00009704359, 実践報告, Practical Reports}, pages = {21--35}, title = {『エリンが挑戦!にほんごできます。』の現地化 -中国中等教育段階のための教材作成-}, year = {2015}, yomi = {ヤナギツボ, サチカ and スズキ, キョウコ and マツウラ, トモコ} }