@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000138, author = {松井, 玲子 and 西山, 恵子 and MATSUI, Reiko and NISHIYAMA, Keiko}, issue = {11}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {国際交流基金シドニー日本文化センターは、『まるごと日本のことばと文化』を主教材として使用した成人学習者対象の日本語講座にポートフォリオ評価を導入して2年目となる。1年目の実践を通して、ポートフォリオ評価に消極的な受講生の存在や、全体的に学期が進むにつれてモチベーションが低下していく傾向も見受けられた。このような課題を踏まえ、評価ツールとしてのポートフォリオの改善を試みた。本稿では、新たに開発したポートフォリオの各構成物の概要、それを用いた評価活動の実践、そしてその成果について報告する。ポートフォリオと教室活動を連携させたコースデザインを試みた結果、受講生の評価活動の参加度や学習が促進される様子が観察された。ポートフォリオ評価は成人学習者の学習を支援するために有効的なツールであるいう可能性が示唆された。, The Japan Foundation, Sydney has been conducting Japanese language courses for adult learners utilizing `Marugoto' textbooks. Based on feedback received within the first year, improvements were made to elements of the course design associated with the portfolios. This paper reports on the structure of the portfolio, including each content element, and how it is used. Changes made to the course design promote learner participation in assessment activities and learning outside of the classroom. Based on the results, it is proposed that portfolio assessment can effectively support the learning of adult learners., 9, KJ00009710139, 実践報告, Practical Reports}, pages = {127--140}, title = {成人学習者の学習を支えるポートフォリオ評価の試み}, year = {2015}, yomi = {マツイ, レイコ and ニシヤマ, ケイコ} }