@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000161, author = {平敷, 和美 and HESHIKI, Kazumi}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Mar}, note = {本稿は、チョムスキー文法、とくにその言語能力の概念に対する批判を契機として、研究領域が接近してきた認識言語学と社会言語学の近年の成果 を踏まえて、新しい普遍文法への道を探ろうとする試みである。 言語の心的要素と社会的要素をめぐる議論が明らかにしたことは、そのいずれもが言語の不可欠な要素だということである。本稿もこの二つを前提としている。 本稿が提案する言語モデルは、言語が認識能力と社会能力に由来することを示すもので、その誕生の過程を、二つの能力がそれぞれ環境へ反応しつつ、同時に相互にも作用し合うという二重作用として描く。言語の素は、この作用が形成する心的図式に貯えられた記憶であるとする。記憶は経験の比喩として機能する。その比喩を利用して人は新しい経験を解釈理解することができ、また、この比喩組織に助けられて幼児は容易に社会言語を習得する。, Thirty-five years after its revolutionary debut, Chomsky's grammar seems to have proven itself to be not a truly universal grammar but a failure by its own criteria: the "explanatory adequacy." This essay proposes a new approach to a universal grammar. A new grammar that is intended to replace Chomsky's, however, must satisfy Chomsky's criteria. To overcome the limitations of Chomsky's grammar, it must expand its scope to include social as well as cognitive factors. The new grammar described in this essay reflects the views of sociolinguists and psycholinguists who have argued against Chomsky's concept of innate linguistic competence. They have pointed out that both social competence and cognitive competence are indispensable to properly account for language. This essay offers a model that explains how the two essential competencies interact with each other while also interacting with the environment, and how these dual interactions eventually develop a mental schema that stores in memory metaphors of our experience. The writer attributes language to this metaphor system in the cognitive structure. The proposed grammar is based on this model., 10, KJ00000611410}, pages = {129--144}, title = {ことばを構成する描写要素と伝達要素 : 新しい文法の見方一試案}, volume = {1}, year = {1991}, yomi = {ヘシキ, カズミ} }