@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000167, author = {平田, 加代子 and HIRATA, Kayoko}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Mar}, note = {この論文は、筆者のコンピューターを使った日本語学習プログラム“京都、奈良:ハイパー旅行”の紹介である。このプログラムは、日本語を母国語としない初級か中級レベルの日本語学生が、日本の言語と文化を学ぶことを目的として作られた。論文では、コンピューターの画面 からの例を挙げて、(1)プログラムの使用の仕方や、(2)本文とポップアップの辞書、地図や他の分野がどのようにつながっているかを示す。(これらはマッキントッシュコンピューターのハイパーカードの特長を応用して作成されたものである。)また、このプログラムは、日本の文化の中心地である京都、奈良地方の観光地を紹介しているが、言語を学ぶ上で、その文化を学ぶことがいかに大切であるかも述べる。, This article introduces "Kyooto, Nara: Hyper-Travel," a computer-assisted Japanese-learning program made by the author. The program is for students at the elementary to intermediate level of learning Japanese language and culture. In this paper, computer display-screen examples are given to illustrate how the program is used, and how its lessons are linked with a pop-up dictionary, a map, and other learning aids. (These features were made by applying Hypercard for Macintosh computers.) In addition, the usefulness of cultural learning in language study will be discussed; this program introduces historical sights in the Kyoto-Nara area, which is considered to be the cultural center of Japan., 16, KJ00000611416}, pages = {211--220}, title = {「京都、奈良ハイパー旅行」を使っての日本語と日本文化学習}, volume = {1}, year = {1991}, yomi = {ヒラタ, カヨコ} }