@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000173, author = {K.メイナード, 泉子 and K.Mynard, Senko}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Mar}, note = {従来日本語の文体にはダ体、デアル体、デス・マス体があり、その同一文章内の混用は避けるべきであるとされている。しかし文体の混用は意外に多く見られるものであることから、この論文では特にダ体とデス・マス体の混用に焦点をあてている。 結論として、混用文章の中のダ体は話者が(1)感情をそのまま表現する時、(2)物語の中で眼前描写 する時、(3)情報を後景化して伝える時、(4)相手を他者としてではなく自分にごく近しい者として見る時などに使われることが明らかになった。 このことから日本語教育においては、学生に常に文末一貫の原則を強いるのは不十分であることがわかった。特に中、上級においては、文末形式を動詞の語尾変化としてとらえるだけでなく、談話上の機能を含む広い視野から文末表現をとらえることが大切である。 言語の研究と言語教育は、ともすると別々の分野として関連付けられずに論じられがちだが、両者の密接な関連こそが、日本語学、日本語教育には常に必要である点を強調している。, This study analyzes Japanese verb morphology, da and desu/masu endings, in three genres of modern Japanese, i.e., conversation, prose, and dialogue in fiction. Advancing a step beyond the view that the choice between da and desu/masu endings depends on "styles" - such as formal versus informal, written versus spoken - I argue that motivations for the mixture of da and desu/masu endings in a single paragraph or a single speaking turn can be pragmatically explained. I conclude that the da style is selected (1) when the speaker expresses abrupt remembrance or a sudden emotional surge, (2) when the speaker takes a perspective internal to the narrative setting and immediately responds within that framework, (3) when the speaker presents background information semantically subordinate within the discourse structure, and (4) when the speaker finds the addressee close and the speaker uses a style similar to self-address. The cognitive and social source for the verb morphology in Japanese is sought in the philosophy of Watsuji and Mori which advocates the "betweenness" of self and other and, above all, the importance of "thou." Based on the findings of this study, I conclude that a simplistic approach to maintaining the principle of stylistic consistency is satisfactory only for elementary level students. For intermediate and advanced students, discussing the discourse manipulation of the stylistic mixture is both useful and intellectually stimulatting. Above all, the importance of the synergy of linguistic research and its pedagogical application is emphasized., 3, KJ00000611451}, pages = {27--43}, title = {文体の教育を目指して : 日本語のダ体とデス・マス体の混用を中心に}, volume = {2}, year = {1992}, yomi = {K.メイナード, センコ} }