@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000182, author = {マルヴィヒル, エリザベス A and Mulvihill, Elizabeth A}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Mar}, note = {学習者の専門分野に合わせた英語教育のコースを作ることは、今日ではよく行なわれている。出版社のカタログの中にもこのようなコースについて書かれたものが多く見受けられるようになった。しかし日本語教育においては、同様な目的をもつコースはあまり見受けられない。 本論文は、1988年にカンタス航空より依嘱された2つのJSP (Japanese for Specific Purpose)、すなわち「学習者に専門分野に合わせた日本語教育」について詳述したものである。このJSPの1つは同社の地上勤務社員のため、もう1つは予約課社員のために作ったコースである。どちらも言語学におけるLSP(Language for Specific Purpose)の理論とコースデザイン論をもとに開発したものであり、この2つのコースは理論を実践に生かす上での1例となるであろう。, Writing English-for-Specific-Purpose-Courses is commonplace in English language teaching these days. You need only look at the plethora of material available in any publisher's catalogue. Writing Japanese-for-Specific-Purpose Courses, however, is not quite as common-place. This paper describes two Japanese-for-Specific-Purpose (JSP) courses commissioned by Qantas Airways Limited in 1988 for their ground staff employees: one for reservation staff(RSAs and PSAs), the other for airport ground staff (PAs). These two courses were developed within the framework of Language-for-Specific-Purpose (LSP) theory and course design. They serve as one example of putting theory into practice., 12, KJ00000611460}, pages = {171--197}, title = {学習者の専門分野に応じた日本語教育のコースデザイン : 理論から実践へ}, volume = {2}, year = {1992}, yomi = {ムイヒ, エイザベア} }