@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000190, author = {マデルドナー, オットー and Maderdonner, Otto}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Mar}, note = {本稿は、オーストリアの中等教育の枠内における日本語教育について述べたものである。 指導はコード能力、目的文化にたいする知識、態度の用法の三点において伝達能力を養うことを目的とした一般 カリキュラムのガイドラインに基礎を置いている。これら三点は同時に発達させられるべきものであり、それゆえ、教材、コースデザインともにこの目的に合致していなければならない。文化的情報および正しい態度の発達に加え、コミュニカティブ・アプローチにおいては多くの文構造と語彙が要求される。一般 的に、文法に基礎を置いた授業法に比べ、一度に提示される言語材料の内容が多いので、補助的な教授法が用意されなければならない。その際、最も効果 的な教授法として、TPR(全身反応教授法)、サジェストペディア、文字学習における連想法が用いられている。 これらのアプローチはすべて、高い動機を与え長期間の呼び返しを保証する、資格・聴覚・動き等を通 しての多感覚の入力を供給することを目的としている。初期の無言期は、教師の与える指示を理解し、それを行なうことを通 して初段階の能力をつける助けとなっている。また、この時期の神経言語学的に視覚化された表記の導入も学習速度をあげるのに役立っている。その後の四段階のサジェストペディアの導入と練習・タスク等の様々な活動が、教室内の遊びの雰囲気を維持し、生徒に言語をコミュニカティブに使用してみようという動機を与えている。, The present paper deals with teaching Japanese to teenagers within the framework of secondary education in Austria. Instruction is based on the guidelines of the general curriculum which aims at communicative competence in three dimensions: code competence, knowledge of the target culture and attitudinal values. As these dimensions are to be developed simultaneously, both teaching material and course design have to meet these standards. Besides cultural information and development of positive attitudes, a communicative approach requires a wide array of structure and vocabulary. As the volume of language material introduced at the same time is generally larger than in grammar-based methods, additional support must be provided. It is most effectively given by recent methods, such as Total Physical Response, Suggestopedia, and associative techniques for character learning. All these approaches aim at providing multi-sensory input through vision, audition and movement to ensure high motivation and long-term recall. A silent initial period helps to build early competence by understanding and acting out commands the teacher gives. Early introduction of the script through NLP visualization techniques also accelerates learning speed. Later, four-phase suggestopedic presentation and a variety of follow-up activities maintain the playful atmosphere which motivates students to put the language to communicative use in the classroom., 6, KJ00000611468}, pages = {73--91}, title = {コミュニカティブ言語教授法を補助する新しい教授法とその実践}, volume = {3}, year = {1993}, yomi = {マデルドナー, オットー} }