@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000211, author = {山下, 早代子 and OKADA, YAMASHITA Sayoko}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Jun}, note = {外国人日本語学習者の最終学習目標の理想は、母語話者と同等の日本語力を習得することであるが、実際には、両者の日本語力にはどのような相違があるのだろうか。本稿では、大学生の日本語上級学習者、中級学習者、および日本人小学1年生の3つのグループを対象に、クローズテストを用いて、それぞれの読解力を測定し、比較分 析した。使用したクローズテストは、昔話の『桃太郎』を素材にして作成したものである。テストの信頼性の検証も含め、項目分析、一元配置分散分析(ANOVA)などの統計分析により、3者の読解力を比較した。その結果、上級学習者と日本人小学生の読 解力には統計的差異はみられなかったが、中級学習者と上級学習者、および中級学習 者と日本人小学生の間には差異がみられた。これにより、読解力において、日本語学 習者は上級になるにしたがい、母語話者のそれに近づくことが明らかになった。また、項目ごとに詳しく各学習者グループの回答をみていくと、統計的に差異の認められなかった上級学習者と日本人小学生の間にも、それぞれのグループ特有の誤答が認められた。本稿はクローズテストによる読解力の比較分析に加え、クローズテストの項 目分析が、各学習者(日本語学習者対母語話者)にとってどの学習文法項目が難易か を測定できることを示唆した。, This study investigates whether there are differences in reading comprehension performance between native Japanese children and learners of Japanese as a second language (JSL). The subjects were public elementary-school first graders (n=43), as well as advanced (n=29) and intermediate (n=3l) university students who were studying JSL. A fixed-ratio cloze test with 72 blanks (adapted from a folk tale, entitled Momotaro) was used to measure comprehension performance. The statistical analyses included descriptive statistics, reliability estimates, and item analysis. One-way analysis of variance (ANOVA) indicated that there was a significant difference between native children and lower proficiency JSL learners, although, there was no significant difference between native children and higher proficiency JSL learners. However, closer analysis indicated several salient differences between native children and advanced JSL learners. This study demonstrates that the more proficient JSL learners become, the closer their proficiency becomes to having native proficiency. In addition, the cloze procedure appears to have been a good measure of the language knowledge of both native children and JSL learners and also helped to discover individual items that are difficult for JSL learners to master., 10, KJ00000611489}, pages = {133--146}, title = {クローズテスト法による日本語読解力の測定 : 日本語学習者と日本人小学生の読解力を比較分析する}, volume = {4}, year = {1994}, yomi = {ヤマシタ, サヨコ} }