@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000219, author = {上田, 和子 and UEDA, Kazuko}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Apr}, note = {香港城市理工學院(現、香港城市大學)、商業及管理學系の日本語コースでは国際貿易専攻の学生が副専攻として日本語を学び、香港社会の要求にあった日本語が使えるビジネス・パーソンの養成をめざしている。このコースでは、海外で日本語を学ぶ場合問題となる言語教育環境を「質的」「量 的」に補強するために教師と学習者との「テープ通信」を用いて改善を試みたが、その結果、両者のインターアクションの機会が高まり、言語運用能力の向上にも効果 が現れた。「テープ通信」は以下の方法で行なう。 1. 学習者が発話できる環境を整えるために、テープ録音の課題を与える。(3分間) 2. 教師は個別にテーマやタスクを与える。 3. 教師はこの場合の重要なコミュニケーションの参加者である。したがって、返信では自然な発話を心がけ、学習者との対話を行なう。 4. 課題は通信テープの中に録音する。 「テープ通信」の結果、とくに学習者の談話の型で発展がみられ、ほとんどの学習者が「段落レベル」の談話を構成できるようになった。本稿では、「テープ通 信」の実践を報告し、今後の可能性を考えたい。, The "Audio-Tape Correspondence" is an approach aiming at improving the oral proficiency of students of Japanese in learning through the means of an interactive audio record of exchanges between them and the teacher. This paper will report on the results observed through the use of "Audio-Tape Correspondence" in a "Japanese for Business" course in Hong Kong. Methodology In order to provide interactive stimuli, the teacher gives each student various tasks through the use of audio-tape recordings. Recording topics are then given according to each student's individual language level and interests. The teacher then responds to students on the tape as if in audio correspondence. The student next continues to record on the tape following the teacher's instructions. Following the audio-tape correspondence, the student next gives classroom oral presentations, not only on everyday topics, but on academic issues. Through observation, the author has found that "Audio-Tape Correspondence" has been effective in enhancing students' speech levels, especially in developing their oral skills for rendering extensive texts. These results may be attributed to more qualitatively-based learning activities provided through this approach. This paper will also examine the importance of the active student's role as a sender of information to an audience., 3, KJ00000611497}, pages = {45--60}, title = {「テープ通信」を用いた日本語コースの試み : 香港でのビジネス・ジャパニーズの場合}, volume = {5}, year = {1995}, yomi = {ウエダ, カズコ} }