@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000235, author = {久保田, 竜子 and KUBOTA, Ryuko}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {May}, note = {日本語教育においては、主にことばの形態、機能、言語運用能力の習得に重きが置かれ、学習者のキャリアに関わるニーズや、カリキュラムの要求などを満たすことが目標とされる場合が多い。しかし、この実用的目標に加えて、批判教育、批判的読み書き教育の観点も一つの重要な教育理念となり得る。それは、学習者が社会によって規定された知識や生き方を批判的に認識し、自己の生きる可能性と世界観を広げるとともに、より平等で公正な社会の創造を目指す理念である。この理念は、社会の中に存在する不平等、差別 、人間の生活環境を脅かす問題などを見据え、言語、自己の主体、知識、社会構造などが、社会的、文化的、政治的、経済的な権力関係と密接に結びついていることを批判的に理解することによって達成される。とくに批判的読み書き教育では、単に文字を読み書くことだけではなく、学習者を取り巻く外界を理解し、社会を変革していくことに主眼がおかれる。 本稿では、批判教育、批判的読み書き教育の理念を紹介するとともに、アメリカの大学レベルでの日本語教育の実践から、「外人」ということば、日本語の中の女性語、日本文化論の三点を例にとり、批判教育、批判的読み書き教育からの視点を論じる。, In teaching Japanese as a foreign language, emphasis is usually placed on the acquisition of the language, form, function, and proficiency. Often a goal is to fulfill a learner's career needs or to satisfy curriculum requirements. Another perspective, however, is that of critical pedagogy and critical literacy. Critical pedagogy and critical literacy aim at empowering students by opening up their possibilities as individuals in a society through a critical understanding of socially constructed knowledge. This perspective, at the same time, seeks equality and justice in the global community. These goals are achieved through becoming aware of inequalities, discriminations, and various problems that threaten our living conditions, and through understanding critically that language, one's identity, knowledge, and social structures are implicated in cultural, social, political, and economical relations of power. In critical literacy, importance is placed not only on reading and writing words but also on understanding the world and transforming the society. This paper introduces an underlying philosophy of critical pedagogy and critical literacy, and discusses how it can be applied to teaching Japanese. Three example topics from actual classroom teaching at the college level in the U.S. will be presented: namely, the word, "gaijin (foreigner)," female language in Japanese, and the uniqueness of Japanese culture., 3, KJ00000611513}, pages = {35--48}, title = {日本語教育における批判教育,批判的読み書き教育}, volume = {6}, year = {1996}, yomi = {クボタ, リュウコ} }