@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000236, author = {水田, 澄子 and MIZUTA, Sumiko}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {May}, note = {日本語母語話者(以下日本語話者)と中国人日本語学習者(以下学習者)の聞き取り過程で観察された問題と、被験者のその後の問題処理のストラテジーを分析した。 聞き取り上の問題が起きる原因は、六つのレベルに分類された。この六つの原因は、日本語話者にも学習者にもみられた。相違点は、日本語話者がテキスト上の意味解釈に起因する問題が多いのに対し、学習者は言語知識の不足が大きな原因となっていることである。問題処理のストラテジーとして、「問題特定」にはじまる五つの連鎖が被験者のプロトコルから抽出された。日本語話者と学習者の共通 点は三つ挙げられる。「問題特定」だけで終わる処理法が半数近くあること、「推測」を使った問題処理のストラテジーが多いこと、生じた問題を解決し「確認」または「精緻化」へのストラテジー連鎖が観察されることの3点である。上記の3点めは学習者の言語的知識が足りなくても聞き取りの達成が可能であることを示している。しかし、「問題特定」から「自己モニター」あるいは「聞き流し」と続く連鎖は学習者にはみられず、使いにくいストラテジーがあることがわかった。 さらに、被験者の口頭要約で測定した聞き取りの結果は、問題を解決して既有の知識に新しく組み込んでいくには、「問題特定」から「測定」、「保留」へ、そして「確認」、「精緻化」へと続くストラテジー連鎖が効果 的であることを示していた。, I analyze the problems which Japanese native speakers and Chinese learners of the Japanese language have in lecture listening. I also analyze the strategies for dealing with these difficulties. The problems which occur in listening were classified into six levels depending on the cause. These six causes could be seen in both Japanese speakers and learners. The differences are as follows. The problem that Japanese speakers have is caused by interpretation of the meaning of the text, but the problems of learners are greatly compounded by the lack of linguistic knowledge. As a strategy for dealing with the problem, five sequences were extracted out of a protocol, with the "problem identification" sequence as the first. Three strategies were followed by both Japanese speakers and learners. The first involved just identifying the problem. The second strategy sequence went from identifying to dealing with the problem using "inference." The third was to seek "confirmation" or "elaboration" after having solved the problem. The third strategy point shows that it is possible to listen to lectures even if the learner doesn't have complete linguistic knowledge. However, the fourth and fifth sequence of strategies, which goes from "problem identification" to "self-monitoring" or "taking no notice," could not be seen among the learners. This shows that there are some strategies which are difficult for learners to use. The oral summaries of lectures listened to by Japanese speakers and learners showed in fact that the sequence of strategies which goes from "problem identification" to "inference" or "holding" and to "confirmation" or "elaboration" is useful to add new knowledge to existing knowledge after solving the problems., 4, KJ00000611514}, pages = {49--64}, title = {独語聞き取りに見られる問題処理のストラテジー}, volume = {6}, year = {1996}, yomi = {ミズタ, スミコ} }