@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000237, author = {八木, 公子 and YAGI, Kimiko}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {May}, note = {同条件で初級日本語を学ぶ2グループの大学院留学生の書いた作文を分析資料とし、その中で使用された助詞について、助詞別 、助詞の機能別、機能グループ別に正用率、正用順序を算出して、2グループ間で比較、考察した。 その結果、どの場合においても2グループ間の正用順序に統計的に有意な相関が認められた。また、上記三つのいずれの場合においても、いくつかの正用率が似通 った値を示し一つの階層を形成しているようであり、その正用階層も2グループ間でかなり類似していた。 今回得られた「は、が」の機能間における正用順序は、坂本(1986)、Sakamoto(1993)の結果 とほぼ一致し、「と、の、を、は、に、が、で」などの助詞間で得られた正用階層は、小森・坂野(1988)の結果 と一致する部分が大きかった。 「は、が、を」の3助詞間の正用順序については、先行研究(土井、吉岡 1990;小森、坂野 1988;石田 1991;横林 1994;Yagi 1992;Yoshioka 1991)の中でも結果 が分かれている部分であるが、今回の結果でも2グループ間で同様の違いがみられた。しかし、仮に「初級前期では『は→を→が』の正用順序が、初級中期以降のある時期において『を→は→が』にかわる」と考えれば、これらの結果 は互いに矛盾しないものとなりそうである。, This research is based on compositions written by two groups of foreign graduate students who were studying elementary Japanese in Japan. All the particles used by the subjects were collected and the accuracy rates and accuracy orders of the particles, particle functions, and functional groups were calculated and examined. Results from the two groups were compared. A statistically significant correlation was found between the two groups on all three levels. Furthermore, both of the groups had similar accuracy hierarchies on all three levels. The accuracy order of the functions of two particles. WA and GA, corresponds to the findings of Sakamoto (1986, 1993). In addition, the accuracy hierarchy among particles such as TO, NO, O, WA, NI, GA, and DE was similar to the findings of Komori and Banno (1988). Previous research on the accuracy order of three of the particles, WA, GA, and O has shown conflicting results (e.g., Doi and Yoshioka, 1990; Ishida, 1991; Yagi, 1992). Similar differences also emerged between the two groups in this research. One possible explanation for this difference is that the accuracy order WA-->O-->GA, which emerges at the beginning of the elementary level, shifts to O-->WA-->GA sometime after the middle of the elementary level., 5, KJ00000611515}, pages = {65--82}, title = {初級学習者の作文に見られる日本語の助詞の正用順序 : 助詞別,助詞の機能別,機能グループ別に}, volume = {6}, year = {1996}, yomi = {ヤギ, キミコ} }