@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000249, author = {南之園, 博美 and MINAMINOSONO, Hiromi}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Jun}, note = {近年、外国語の読解教育では読解ストラテジーが指導されるようになってきている。日本語学習者を対象としたストラテジー使用の実際や有効性について調査、実験を行なった研究はまだ見当たらないが、指導方法の確立のためには、学習者の読解過程を把握することが重要であろう。本研究では、1)読解力の高い読み手ほどトップ-ダウン・ストラテジーを使用する程度が高い、2)読解力の高い読み手ほどボトム-アップ・ストラテジーを使用する程度が低い、3)読解力の高い読み手ほどテスト-テイキング・ストラテジーを使用する程度が高い、という三つの仮説をたて、日本語学習者の読解ストラテジーの使用と理解との関係について調査を行なった。中級後半から上級レベルの被験者73名はまず、日本語能力試験2級程度の、約1,000字のテキストを読んで多肢選択問題20問に答える読解テストを受け、次いで26のストラテジーをどの程度使用したか、4段階(いつも、時々、あまり、全然)で回答するアンケートに答えた。トップ-ダウン・ストラテジー、ボトム-アップ・ストラテジー、テスト-テイキング・ストラテジーの三つのサブカテゴリーに分類したストラテジー使用の程度と、読解力との相関を求めたところ、仮説2)に関して有意な相関があった。今後は、発話思考法なども用いてより詳細にストラテジー使用の実際を調べ、同時にストラテジー指導の効果 も検証してゆく必要があるだろう。, The purpose of this study is to examine the relationship between strategy use and reading comprehension ability of Japanese as a foreign language. With this objective, three hypotheses were established as follows: 1) Readers with high reading comprehension ability use more top-down strategies than readers with low reading comprehension ability. 2) Readers with high reading comprehension ability use less bottom-up strategies than readers with low reading comprehension ability. 3) Readers with high reading comprehension ability use more test-taking strategies than readers with low reading comprehension ability. The subjects were 73 high-intermediate or advanced level of Japanese learners. A reading comprehension test consisted of about 1,000 characters with 20 multiple-choice questions: and a questionnaire on reading strategy use were administered. The questionnaire consisted of 26 reading strategies which were categorized into top-down strategies, bottom-up strategies, and test-taking strategies. It asked subjects to judge on a scale of four their degree of usage of strategies during the reading comprehension test. The results showed that there was a statistically significant relationship between bottom-up strategy use and reading comprehension. Therefore, only hypothesis 2 was supported. The results seem to indicate that the bottom-up processing of readers with high reading comprehension ability may be automatic and be used unconsciously. However, the correlation coefficient means only "low" significant relationship exists, so further research is necessary with larger subject groups in the future. It will be necessary to investigate the applicability of think-aloud protocol to Japanese language learners that has been a major method in second language reading research, and to examine reading strategy use in more detail. Also, more research that clarifies the efficacy of reading strategy training will be needed for development of a systematic reading pedagogy., 3, KJ00000611527}, pages = {31--44}, title = {読解ストラテジーの使用と読解力との関係に関する調査研究 : 外国語としての日本語テキスト読解の場合}, volume = {7}, year = {1997}, yomi = {ミナミノソノ, ヒロミ} }