@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000025, author = {石井, 容子 and ISHII, Yoko and 熊野, 七絵 and ISHI, Yoko and KUMANO, Nanae}, issue = {2}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿では外交官・公務員研修における初級レベルの専門語彙の習得の実態を明らかにすることを目的とし、研修の最終テストの一つであるオーラルテストの書き起こしデータと語彙学習の核となるスピーチクラスのスピーチ原稿を用い、1)オーラルテストにおける専門語彙の出現の分析、2)オーラルテスト結果とスピーチ原稿の比較、分析を行った。その結果、初級レベルでも専門語彙が運用レベルまで習得されているという実態が明らかになった。また、各レベルによる使用語彙のトピック範囲や使われ方の特徴が特定できた。専門語彙の習得には、核となるスピーチクラス及び他科目との有機的なつながりという「繰り返される学習の場」が寄与していると考えられる。この分析結果は学習者にとっての専門語彙の学習目標設定、また教師にとっての教材開発の目安としてコースデザインに還元していきたい。, This paper aims to examine how beginner-level learners of the Japanese-Language Course for Foreign Service Officers and Public Officials acquire “Vocabulary for Specific Purpose (VSP).” Two analyses were conducted using oral-test manuscript data, and speech manuscripts written in an oral-presentation course: 1) we examined the appearance of VSP in oral-test manuscripts; 2) we compared and examined the speech manuscripts and oral-test manuscripts. The results show that even beginner-level learners can acquire VSP at performance level. Moreover, the topic range and the characteristics in usage in each level were specified. “Repeated learning environment” in oral presentation course and the organic link with other subjects seems to affect the acquisition of VSP. These results should contribute to set the goal of VSP for learners and could also be a guide for material development and course design for teachers., 2, KJ00004375898, 研究ノート, Research Paper}, pages = {15--29}, title = {外交官・公務員研修における専門語彙の習得}, year = {2006}, yomi = {イシイ, ヨウコ and クマノ, ナナエ} }