@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000026, author = {木谷, 直之 and 前田, 綱紀 and KITANI, Naoyuki and MAEDA, Tsunaki}, issue = {2}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {国際交流基金日本語国際センターでは、外国人教師が地域の中高生ボランティアの支援を受け、自分たちが日本語の授業で使う素材を収集し教材化する「素材収集型」交流活動を行なっている。本稿では、高校生の自由記述アンケートとインタビューから、素材収集作業に参与した高校生にどのような気づきや発見があったのかを分析した。結果、以下の点が明らかになった。高校生は、1)異なる視点の存在に気づき、身近な現象や事物に新しい意味や価値を見出すことができた。2)外国人教師とのインターアクションを楽しみながら、コミュニケーションについて新しい発見をすることができた。3)教師と生徒という役割や教室や授業という枠にとらわれずに活動することによって、「構成主義に基づく学習」を体験することができた。 高校生の参与を教材化プロセスまで拡げることと、外国人教師に対するフォローアップ調査体制を整えることが今後の課題である。, The Japan Foundation Japanese-Language Institute, Urawa, provides cultural exchange programs for non-native teachers of Japanese. Teachers gather resources for making teaching materials with the support of volunteer students from local high schools. The change of awareness of the students, who participated in collaborative activities with the teachers, was examined through analyzing their comments in questionnaires and interviews. Three main findings are: 1) Students found new meanings and values in familiar things and events through the differing perspectives of the teachers. 2) Students acquired a new awareness about how to communicate with others through interaction with the teachers. 3) Students experienced “learning based on constructivism” through participation in various activities away from their ordinal school restraints (timetables, classrooms, and roles as students). For further development of these programs, the following issues are needed: 1) More students’ involvement in the process of making teaching materials 2) Follow-up research on teachers’ self-evaluation of their materials, 3, KJ00004375906, 研究ノート, Research Paper}, pages = {31--47}, title = {外国人日本語教師と高校生ボランティアの協動による素材収集型交流活動の意義-高校生ボランティアの気づきに注目して-}, year = {2006}, yomi = {キタニ, ナオユキ and マエダ, ツナキ} }