@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000027, author = {福島, 青史 and マリーナ, イヴァノヴァ and FUKUSIMA, Seiji and Marina, IVANOVA}, issue = {2}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿では地域内に日本語コミュニティーもなく、旅行、留学で日本に行くことも稀で、日本語との接触の少ない海外環境における日本語学習環境を「孤立環境の日本語教育」と呼び、国内や日本と関係の深い海外の日本語教育環境と区別する。また学習目標を学習者の自己実現におき、当該地域の利害対立を調整することにより学習者の自己実現をサポートする教育を目指す。本稿ではその方法論となる社会文脈化を軸としてウズベキスタン・日本人材開発センターの実践を例に状況記述、コース設定までを報告する。, The purpose of this paper is to demonstrate course design for Japanese-language education in “isolated circumstances”, which implies the absence of a Japanese-language community, the lack of a chance to go to Japan for a trip or study, and radically differs from that in Japan or countries having comparatively strong relations with Japan. The authors consider learners’ self-realization as the one of the main learning objectives, and aim for Japanese-language teaching, supporting the learners’ self-realization through socialcontextualization. The activities in the Uzbekistan Japan Center for Human Development are reported, as they are based on the idea mentioned above., 4, KJ00004375913, 研究ノート, Research Paper}, pages = {49--64}, title = {孤立環境における日本語教育の社会文脈化の試み-ウズベキタン・日本人材開発センターを例として-}, year = {2006}, yomi = {フクシマ, セイジ and マリーナ, イヴァノヴァ} }