@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000285, author = {野原, 美和子 and NOHARA, Miwako}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Jun}, note = {学習者の多様化に伴い、「人間中心主義」(縫部1991)を基調とする教師の学習支援的な役割が求められてきている。教師の学習支援的役割とは、偏に、「言語習得を促進するような学習環境を整えること」と言えるが、日本語教師が実際に教育現場でどのような活動を行なって環境整備をしているのかは推測の域を脱し得ていない。本稿は、言語習得を促進すると考えられる多数の要因の中から学習者の自発的な発話を採り上げ、それを導く教師の学習支援的言動について考える。 本稿では、先ず、学習者の自発的な発話が言語習得に与える影響を見、その後、自発的な発話の分類を行なった。自発的な発話は「積極的な自発的発話 (積極自発)」と「消極的な自発的発話(消極自発)」に分類されるが、学習者が抱いた問題の直接的な克服手段となる積極自発のみに焦点を当て、その内容と生じた状況・要因を授業分析を通 して特定した。それにより、積極自発を導いた教師の言動について考察を行なった。 総体的に見ると、積極自発の内容が何であれ、一方向的な説明等の状況よりインターアクションがあり交渉の行い易い状況を増やすことが積極自発の増加につながることが分かった。そのような環境を作り出していくことが、積極自発に関する教師の学習支援的言動であると言える。, As students' needs diversify, the teacher's role as an assistant of learning has gained much attention (Nuibe 1991). To support learning, teachers must make an environment that contributes to language acquisition; however, there is only limited knowledge of the effective teaching acts that succeed in doing so. In this study, I report the factors that lead to students' voluntary utterances (pointed out to promote the language acquisition), and then discuss what teachers should do to support learning in their classes. To begin with, I made clear the effects of students' voluntary utterances on language acquisition. Secondly, I tried to classify them. From the point of "positiveness," students' voluntary utterances can be classified into two types: positive voluntary utterance and non-positive voluntary utterance. In this study, I only treat the former, since it can be a direct means to solve the problems that students have. Through classroom analysis, I specified the contents and situations of positive voluntary utterances. Based on this research, I studied teaching acts that extract positive voluntary utterances from students. In general, irrespective of the contents, the results show that an interactive situation, which is easy to negotiate, more effectively promotes positive voluntary utterances than a situation in which information is given in only one way, like a teacher's explanation. This suggests that teachers should pay attention to making interactive situations to support learning., 7, KJ00000611563}, pages = {101--113}, title = {学習者の自発的発話を導く教師の学習支援的言動 : 積極的な自発的発話の場合}, volume = {9}, year = {1999}, yomi = {ノハラ, ミワコ} }