@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000294, author = {深井, 美由紀 and FUKAI, Miyuki}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Jun}, note = {近年、外国語に対する不安感がその学習におよぼす影響に注目が集まり、多くの研究が行なわれている。しかしながら日本語学習者を対象にした研究は少なく、また先行研究のほとんどが統計を用いた量的研究で、質的分析・研究が不足している。本研究はこの溝を埋めることを目的とした予備研究である。本研究では質的研究のデータ採集方法としてインタビューを採用し、アメリカの大学の初級日本語コースに在籍する学生の、日本語学習に対する不安感について調査した。 データ分析の結果、日本語を学習するアメリカ人大学生はテストと日本語を話すことに対する不安感があることが示された。日本語を話すことについては、特に教師やクラスメートの前で誤りを含んだ発話をし、否定的な評価を受けることを懸念しているようである。テストに対する不安感は、研究者によっては外国語学習特有の不安感とみなされない場合もあるが、本研究では学習者がテストの形式や内容に慣れていないことが不安感の原因になってることが示唆された。またアメリカ人大学生学習者は不安感低減のために、教師に学習者を助けようとする、親しみやすい態度を求めていることがわかった。さらに「外国語学習に対する不安感を減少させる要素」として、「教師の援助的態度」「クラスメートとのよい関係」「組織立ったプログラム」が明らかになった。 これらの結果は先行研究と一致しており、教師が学習者の不安感において重要な役割を担っていることを示唆している。日本語教師は 1) 学習者の日本語学習を積極的に援助する態度を示す、2)特に学習者のまちがいを訂正する際、権威的ではなく、協力的な態度を示す、3) 学習者同士のインターアクションを促進するような、ペア、または小グループ活動を行なう、4) 学習者の日本語学習を手引きするような、よく構成されたプログラムを作る、5) 授業とテストの形式・内容を同様のものにする、といった方法を使って、学習者が日本語学習に対して不安感を抱かないようにし、日本語学習を促進する必要がある。, Foreign language anxiety is a crucial factor affecting foreign language (FL) learning and performance. However, little research has been conducted in foreign language anxiety involving students of Japanese. In addition, the majority of previous studies approached this issue with quantitative analysis, resulting in a lack of in-depth, qualitative analysis of the role of foreign language anxiety. To fill these gaps, this exploratory study employed semi-structured interviews as the main data collection method and investigated students' anxiety experiences in a college introductory-Japanese course in the United States. The present study indicates that American college students of Japanese have test and speech anxiety. In particular, college students of Japanese fear making mistakes in front of teachers and peers and also the subsequent negative evaluation of those mistakes. As for test anxiety, while some researchers claim this is not specifiic to FL learning situations, the present study implies that test anxiety may result from unfamiliar test formats and tasks. Additionally, Americans studying Japanese expect their teachers to be helpful and friendly, in order to reduce their foreign language anxiety. Moreover, three factors were anxiety-reducing: teachers' helpful attitudes, good relationships with classmates, and a well-structured program. These results are congruent with those of previous studies, suggesting that teachers play an important role in reducing students' foreign language anxiety. Based on these results, I suggest several strategies to reduce foreign language anxiety in Japanese classes: 1) showing willingness to help students learn Japanese, 2) being supportive rather than authoritarian especially in error correction, 3) giving students opportunities to interact with peers in pair and small group activities, 4) providing students with a well-organized syllabus that guides them to success in learning Japanese, and 5) correlating test format and content to materials covered in class sessions., 2, KJ00000611421}, pages = {21--41}, title = {日本語を学習するアメリカ人大学生の不安感に関する予備研究}, volume = {10}, year = {2000}, yomi = {フカイ, ミユキ} }