@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000309, author = {小河原, 義朗 and OGAWARA, Yoshiro}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Jun}, note = {本研究は、教師が事前に外国人日本語学習者の発音不安を把握するために用いることのできるような 「日本語発音不安尺度」 の開発を試みることを目的とする。 発音不安について聞く58項目からなる質問紙を作成し、タイの大学で日本語を学習する来日経験のない学部学生 357名を対象に質問紙調査を実施した。 因子分析の結果、「発音学習スキルの欠如」 「日本でのクラス場面における他者評価」 「日本でのクラス場面における発音学習スキルの欠如」 「他者評価」 「自他比較」 の5因子が抽出され、発音不安が生じる場面は、現在のタイでのクラス場面と、日本でのクラスを想像した場面の大きく2つに分類された。不安要因としては、場面による影響はあまり見られず、 発音学習・改善のためのスキルがないことによる 「発音学習スキルの欠如」、他の学習者による評価や存在を意識することによる 「他者評価」 「自他比較」 に起因する発音不安を抱いていることが示唆された。 そして、各因子項目から 6項目ずつを選定し、タイ国内版 3下位尺度 18項目、日本国内版 2下位尺度12項目からなる尺度案を提示した。下位尺度の信頼性、下位尺度間の相関、学習歴・発話量・自己評価得点との関係などを検討した結果、この尺度が十分使用に耐えることが示された。, The purpose of this study is to devise a scale that can measure the anxiety of students when pronouncing Japanese and that can be used as a diagnostic test at the beginning of a Japanese class. Three hundred fifty-seven students learning Japanese language at universities in Thailand who have never visited Japan were asked to answer a questionnaire that contained 58 items of Japanese pronunciation anxiety. With factor analysis, the following five types of anxiety were extracted from those items: (1) lack of skills for learning pronunciation, (2) evaluation by peers in a class evironment in Japan, (3) lack of skills in pronunciation in a class environment in Japan, (4) evaluation by a peer, and (5) comparison with peers. In the questionnaire, two different learning environments were set up for the items: one is to learn Japanese in Thailand and the other in Japan. These environmental settings were not identified as a factor that affects the student's anxiety but the analysis suggested that the lack of skills for learning pronunciation, evaluation by peers, and comparison with peers were crucial factors that raised anxiety. Using the obtained data, two scales of Japanese Pronunciation Anxiety were constructed: (1) 3 subscales that contain 18 items designed for students in Thailand and (2) 2 subscales that contain 12 items for students in Japan. The detailed examinations of the appropriateness of the proposed items,the correlation between the subscales, and the relationship among the score of subscales, length of time spent of learning Japanese, amount of Japanese spoken and self-evaluation score of the students on their pronunciation ability showed that the scales are valid for measuring the student's anxiety., 3, KJ00000611436}, pages = {39--53}, title = {外国人日本語学習者の日本語発音不安尺度作成の試み : タイ人大学生の場合}, volume = {11}, year = {2001}, yomi = {オガワラ, ヨシロウ} }