@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000314, author = {町田, 左由紀 and MACHIDA, Sayuki}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Jun}, note = {特定状況で生じる不安感の 1 つに、試験に対する不安がある。本研究では、特に、外国語学習の手 段・評価として行なわれる口頭試験に対する不安感を考察する。日本語外国語学習の教室の場活動の 1 つとして行なわれるスピーキング・テストにおいて、この不安感が日本語学習者の実際の口頭試験にどのような影響を及ぼすかを検証し、外国語学習における不安感を位置づけ、またその与える効果を明らかにすることを目的とする。 オーストラリアの大学レベルの初級日本語学習者に被験者として参加を依頼した。a) 学習者の外国語学習に関する経験、また彼らの動機レベル、b) 外国語学習クラスにおける不安感、c) 口頭試験に対する不安感、d) 彼らが実際学習の場で感じた不安感を把握するために、被験者に対して質問紙調査を行なった。 本研究の課題は、学習者の感情的要因と口頭試験の結果との関係、および、感情要因間の関係・関連の検証・審査を行なうことである。 調査の結果を数値化して、要因毎の相関を調べた。 口頭試験の臨場での不安感は、試験の結果と非常に強いマイナスの相関関係を持つという結果がでた。 また、今回調査した感情的要因のなかでは、この臨場での不安感が試験結果の予想には、より効力があるという傾向が検証された。学習者の変数要素(性別、母国語、外国語学習歴、口頭試験の結果)による下位グループ内、及び対グループ比較においては、 不安感が動機レベルとあいまって口頭試験に影響を及ぼした様子が観察された。, The current research investigates situation specific oral examination anxiety in a foreign-language learning situation and how a particular type of language anxiety --- anxiety in oral communication --- impacts on learners' oral performance. The subjects are first-year Japanese-language course students at tertiary level in Australia. Questionnaire surveys were conducted to obtain: a) the learners' background and motivation, b) their anxiety in foreing-language classes, c) their anxiety toward oral examinations, and d) the anxiety they actually felt in an oral examination. The objectives of the study are to investigate relationships 1) between these learner affective factors and the scores of the oral examinations and 2) among these affective factors in the oral examinations. The results indicated that state anxiety felt in the examination had a significant negative correlation to the learners' examination results, and furthermore state anxiety can be a strong predictor of learners' performance in an examination. Examinations of subgroups according to gender, nationality, first language, prior foreign-language experience, and oral examination scores revealed that anxiety affected performance in the oral examination in combination with motivation levels., 8, KJ00000611441}, pages = {115--138}, title = {外国語としての日本語学習における口頭試験での不安感}, volume = {11}, year = {2001}, yomi = {マチダ, サユキ} }