@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000037, author = {登里, 民子 and 小原, 亜紀子 and 平岩, 桂子 and 齊藤, 真美 and 栗原, 明美 and NOBORIZATO, Tamiko and OBARA, Akiko and HIRAIWA, Keiko and SAITO, Mami and KURIHARA, Akemi}, issue = {3}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {国際交流基金は日本語教育の「現地化」「自立化」の方針に従って、各国の日本語教育関連団体(含日本語教師会)への支援を積極的に行っている。インドネシアの中等教育においても、ジャカルタ日本文化センターとインドネシアの6地域に派遣されているジュニア専門家によって、各地に組織されている高校日本語教師会へのさまざまな支援が行われている。本稿では、支援の柱となる「ネットワーキング」の考え方とその必要性を述べた上で、インドネシア各地で形成されつつあるインドネシア人高校日本語教師による「日本語教育ネットワーク」の現状とその課題を、東ジャワ・中部ジャワ・西ジャワ・ジャボデタベックの4地域の例を挙げて分析・考察する。, The Japan Foundation extends support to a Japanese-language education group in each country according to the policy of positively encouraging Japanese education in each region to become“ self supporting.” In secondary education within Indonesia, various types of support are extended by the Japan Foundation, Jakarta, to the senior high-school Japanese-language teachers’ societies organized in each place, and Junior Japanese-Language Experts are dispatched to six Indonesian areas. At first, through this report, we introduce the theory of “networking” as a basis of support and the stress the necessity for it. We also give four examples, such as East Java, Central Java, West Java, and Jabodetabek, and analyze the present conditions and the problems of creating “Japanese education networks” by the Indonesian senior high-school Japanese-language teachers’ formed in each region., 3, KJ00004594815, 実践報告, Practice Report}, pages = {29--44}, title = {インドネシアの中等教育における日本語教育ネットワーク形成 -現地化・自立化を目指す支援策として-}, year = {2007}, yomi = {ノボリザト, タミコ and オバラ, アキコ and ヒライワ, ケイコ and サイトウ, マミ and クリハラ, アケミ} }