@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000377, author = {金, 孝卿 and KIM, Hyogyung}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Aug}, note = {アカデミック・スキルの養成を目指す日本語の口頭発表授業において、教室内の指導では主に、日本語の形式面の内省を促すことに関心が置かれており、内省の対象が話す内容面には及んでいない。しかし、アカデミック・スキルの養成を、批判的思考力の養成を含むものとして考えられるとすれば、学習者に必要なのは、言語の形式面のみならず、言語が伝える内容について内省する機会を持つことである。 本研究では、授業実践として、大学院進学を希望する研究留学生を対象にして、中上級者向けの日本語(話す・聞く)の授業で研究発表とそれに引き続く質疑・応答活動を実施した。本研究の目的は、口頭研究発表に関する批判的思考力の養成において、当該の質疑・応答活動がどのように貢献できるかを検討することである。研究の方法としては、質疑・応答活動におけるやり取りを分析し、研究発表の内容面への内省を促す活動となるかという点からその意義を探った。 分析の結果、大きく次の2点が明らかになった。(1)質疑・応答活動では、研究発表の内容面に関して、1,「発表内容(研究)の背景/前提」、2.「用語の意味/用語間の関係」、3.「分析結果(観点)の妥当性」についての議論が行なわれていた。(2)聴衆役の学習者は様々な視点から発表者に質問を行ない、その質問によって発表者は自身の発表内容と学習のプロセスを内省する機会を得ていることが分かった。 これらの結果から次の点が示唆される。(1)日本語の口頭発表の授業において、質疑応答セッションを意識的に組み入れることは、研究発表に関する批判的思考力の養成に貢献できる。(2)質疑と応答を通じた相互行為の中で、聴衆役から提供される様々の視点は発表者(及び他の学習者)の発表の内容面に対する内省を促進しうる。, The primary focus was on increasing the learners' critical thinking capability- In many Japanese language oral presentation classes for increasing academic skill, the teachers are placing more importance on formality of oral presentations rather than actual quality or content. However, if the teacher approaches academic skill as a tool to increase the learners' critical thinking capability, the most important requirement of the learners is not the formality of language but the reflection of language that the learners want to deliver through the specific language. In this study, I implemented a “Q&A session” in a Japanese language oral presentation class. Throughout this session, the learners discussed the subject used by a presenter to make a presentation. This study aims to reveal how the Q&A session contributes toward fostering the learners' critical thinking capability. In order to realize this, I analyzed each student's interaction in the Q&A session. After the analysis, as I indicated above, I was able to finalize the analysis with the following two major points: 1. The learners mainly discussed the subject with regard to the following points—the ground / premise of the presentation, the definition / relations of (among) the terms used in the presentation, and the feasibility of the conclusion of the presentation. 2. The learners asked the presenter questions by approaching the subject matter in many different ways. Through these different questions, which represent instant feedback, the presenter had a chance to reassess his or her presentation and reflect how the learners understood his presentation through this feedback. Finally, I conclude my analysis as follows: 1. In the Japanese language oral presentation classes, the Q&A session may contribute toward fostering a learner's critical thinking capability with an oral presentation. 2. Cognitive reflection occurs through interaction between the presenter and learners in the Q&A session., 6, KJ00004346440}, pages = {89--105}, title = {研究発表の演習授業における「質疑・応答」活動の可能性 : 発表の内容面に対する「内省」の促進という観点から}, volume = {16}, year = {2006}, yomi = {KIM, Hyogyung} }