@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000382, author = {野畑, 理佳 and ウィパー, ガムチャンタコーン and NOHATA, Rika and Wipa, Nagmchantakorn}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Aug}, note = {近年、タイの中等教育レベルにおける日本語教育の拡大は目覚しく、ここ10年間で日本語クラスを開講した中等学校数、また中等教育レベルの学習者数は著しく増加した。その背景には、タイ国教育省および国際交流基金日本文化センターとの共催により開講された日本語教員養成講座によって日本語教員が養成されたという経緯がある。本稿ではこの講座とタイにおける中等学校日本語教員養成の全体的な枠組みを紹介し、修了生への追跡調査の結果を踏まえて後期中等教育機関の日本語クラス開講の現状と現場に立つ日本語教員の現状を報告する。 この教員養成講座の参加者が多くの学校で日本語を開講したことは、日本語教育の地域的な拡大にもつながった。またこのような中等教育レベルでの日本語教育事情の変化は、高等教育機関へも影響を及ぼしている。教員養成講座への参加者はすべて現職の中等学校の教員であり、ほぼゼロ初級から日本語学習を開始するが、講座を修了した後も訪日研修や各地で開催される金曜研修、通信による学習などの研修に参加し、継続的に学習を続けることによって教員としての自信を深めている。教員養成の枠組みとして、段階的に現職教員支援のための研修が用意されていることへの評価は高い。, In recent years, the spread of Japanese language education in secondary education in Thailand has been remarkable. The number of Japanese language learners and secondary schools where Japanese is offered as a subject has increased over the past 10 years. This trend is a result of the fact that Japanese language teachers have been trained under a Japanese-language teacher training program operated under the joint auspices of the Japan Foundation, Japan Cultural Center, and Education Ministry in Thailand. This report summarizes this program and the general framework of the secondary teacher training program; further, it describes the current situation of Japanese language classrooms and classroom teachers in upper secondary educational institutions on the basis of the follow-up survey of those who have completed the program. Participants of the teacher training program have begun a Japanese language course in many schools, and this has contributed to the spread of local Japanese language education. Such a circumstantial change in secondary level Japanese language education has influenced higher educational institutions as well. All the participants of the teacher training program are teachers in secondary schools, and almost all of them begin learning Japanese from the beginners's level. They gain confidence as teachers by continuing to learn Japanese through their participation in the Visit Japan Program, the Friday or Saturday Course offered in regional areas, and the Correspondence course. These programs are arranged in the framework of the teacher training scheme and support classroom teachers step by step; further, this approach has been highly evaluated by the participants., 11, KJ00004346704}, pages = {169--187}, title = {タイにおける中等学校日本語教員養成講座の概要と追跡調査報告 : タイ後期中等教育における日本語クラスの現状}, volume = {16}, year = {2006}, yomi = {ノハタ, リカ and ウィパー, ガムチャンタコーン} }