@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000416, author = {熊谷, 由理 and 深井, 美由紀 and KUMAGAI, Yuri and FUKAI, Miyuki}, journal = {世界の日本語教育. 日本語教育論集, Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe}, month = {Mar}, note = {本稿では、クリティカル・リテラシーの概念がどのように日本語教育の教室活動に取り入れられるのかを、米国東部の大学における中級前半のコースで行われた実践を基に考察する。 外国語学習を通してものごとをクリティカル(批判的)に考える力を養うことは、外国語教育の目標の1つである。 批判的思考能力は 学習者の言語レベルに関わらず、言語運用能力を伸ばすのにかかせない要素である。なぜなら、自分の考えを自分の言葉で表現するためには、教師や教科書が提示する「知識」を単に受け入れるだけでは不十分であり、様々な情報を自らの知識や経験を基に分析・批判する力が必要だからである。 筆者は日本語学習にクリティカル・リテラシー活動を取り入れる試みとして、教科書の読み物の1つを書きかえるというプロジェクトを実施した。プロジェクトで使われたのは日本の学校制度についての読み物で、日本の教育制度の説明の後、アメリカの大学に関する記述がある。学習者は各自関連資料を集めて得た知識を教科書の読み物の内容と比較・分析し、クラス全体で話し合った後、それを基に協働で教科書の読み物をウィキを利用して書きかえるという作業を行った。この学習者が書き換えた読み物は、今後教科書に採用されることを目標としている。 本稿では、まずクリティカル・リテラシーの基本的概念を概観し、「教科書書きかえ」プロジェクトの作業手順を紹介する。そして、データ(話し合いの内容、書きかえたテキスト、アンケートによる学習者の意見等)を基に、その結果と可能性を報告・考察する。, This paper discusses how principles of critical literacy can be incorporated into a Japanese language classroom by examining a project carried out in an intermediate-level Japanese class at a university in the eastern United States. One of the goals of foreign language education is to develop the learner's ability to think critically through the learning of a foreign language. In order for learners to express their thoughts in their own words, it is insufficient to simply accept "knowledge" presented by the teacher and in the textbooks; learners are required to have the ability to critically analyze a variety of information based on their knowledge and experience. Thus, regardless of the language level of the learner, critical thinking skills are essential to further language proficiency. In an effort to incorporate critical literacy practices into Japanese language learning, a project was carried out in which learners revise one of the chapters in a textbook. The chapter used in the project is titled "Japan's Educational System." The chapter provides basic information about the educational system in Japan and a description of universities in the United States. Learners who participated in the project researched and collected information related to the topic and analyzed the content of the chapter in the textbook by comparing it to the information they gathered. Then, they discussed the findings in class and collaboratively revised the original text in the textbook using Wiki, which allows users to modify a text in collaboration online. The goal is to have the revised texts adopted by the textbook in the future. In this paper, first, the key principles of critical literacy are introduced, followed by a description of the procedures of the textbook revision project. Then, the findings will be discussed based on the analysis of data such as in-class discussions, the revised texts, and the learners'reactions to the project., 11, KJ00005203019}, pages = {177--197}, title = {日本語学習における批判性・創造性の育成への試み-「教科書書きかえ」プロジェクト-}, volume = {19}, year = {2009}, yomi = {クマガイ, ユリ and フカイ, ミユキ} }