@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000045, author = {藤長, かおる and 登里, 民子 and 有馬, 淳一 and FUJINAGA, Kaoru and NOBORIZATO, Tamiko and ARIMA, Junichi}, issue = {3}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿は、インドネシアの高校日本語教師を対象にした訪日研修の実践報告である。この研修は訪日経験がなく日本語の運用力に自信がない高校教師に日本語運用力の向上と日本事情理解の機会を与えるもので、インドネシアの教育省に協力して、2006年からの5年計画でのべ100人の教師を招聘することになっている。この研修に先立ち、国際交流基金ジャカルタ日本文化センターでは2週間の渡日前研修が実施されたが、この研修の参加者は教育省が実施する教師研修の参加者から招聘されるという連続性のあるプログラムになっている。本稿では、インドネシア国内で行われる研修と訪日研修との連携について、研修の計画、実施の段階を振り返る。研修の結果は、研修直後の研修生の満足度と学習目標に対する理解度や達成度から評価を行ったが、今後、研修で学んだことが教師としての態度の変容や授業の改善という成果につながるかどうかを評価することも必要になる。, This paper is a report on the training program for Indonesian teachers of the Japanese language. The visiting program was designed to teach the language and culture to secondary-school teachers who have never visited Japan and have less confidence in their language skills. One hundred teachers are, in cooperation with Indonesia’s Ministry of Education, being invited over the next 5 years. The qualified participants are given a 2-week-long preparatory program in Jakarta prior to their visit. They are selected from among those who have taken the Ministry-sponsored training program. This paper outlines the consecutive course design and its procedures, and shows a close collaboration between overseas teacher education and that in Japan. It evaluates trainees’ satisfactions well as their comprehension and achievement on learning goals at the very end of the program. It would appear to be necessary to further examine how what they have learned leads to behavior change and class development., 11, KJ00004595650, 実践報告, Practice Report}, pages = {153--168}, title = {現地研修と訪日研修の連携 -インドネシア中等教育日本語教師研修のコースデザイン-}, year = {2007}, yomi = {フジナガ, カオル and ノボリザト, タミコ and アリマ, ジュンイチ} }