@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000055, author = {来嶋, 洋美 and KIJIMA, Hiromi and 村田, 春文 and Kijima, Hiromi and Murata, Harufumi}, issue = {4}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {英国はヨーロッパの中でも、中等教育の学習者の割合がひじょうに高い国である。各校ではGCSEと呼ばれる中等教育修了資格試験を目標に日本語教育を行っている。しかし、GCSE日本語コースの教科書はなく、カリキュラムや教材は学校や教師によって異なり、多様である。そのため、国際交流基金ロンドン日本文化センターにとっては当地の日本語教育の典型が把握しにくく、支援内容の策定に苦慮してきた。このような現状を改善するために、ロンドン日本文化センターでは日本語リソース「力-CHIKARA-」開発プロジェクトを立ち上げた。GCSEの試験シラバスをカリキュラム・教材作成用のシラバスに再構成し、それをもとに300ファイル以上からなる教材群を開発、ウェブサイト上で公開、無料配信している。また、このリソースと関連させた内容での教師研修を企画しているところである。, The United Kingdom has the largest number of learners of Japanese at the secondary level in Europe. Although the main goal for these secondary learners is the GCSE (General Certificate of Secondary Education) examinations, there is no course textbook for GCSE Japanese, and the curriculum and teaching materials vary from school to school. This situation has made it difficult for us at the Japan Foundation London Office to identify typical Japanese teaching practice in the UK, and has thus limited how effectively we can support secondary teachers. The CHIKARA project was begun to facilitate the development of unique Japanese teaching resources for teachers to share, including syllabuses which are reorganized in accordance to GCSE specifications, and over 300 examples of teaching materials. These free resources are currently available on our website. Additionally, we are now preparing teaching training sessions., 8, KJ00004855396, 実践報告, Practice Report}, pages = {103--114}, title = {英国中等教育向け日本語リソース開発プロジェクト}, year = {2008}, yomi = {キジマ, ヒロミ and ムラタ, ハルフミ} }