@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000058, author = {八田, 直美 and Hatta, Naomi}, issue = {4}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {国際交流基金バンコク日本文化センターでは、タイ人日本語教師を対象に、教師の日本語力と教授能力の向上を目指して複数の研修を実施している。その中の一つである水曜研修では、教授対象や日本語力、教師経験などが一様でない教師が参加して、それぞれに教師としての成長を目指す内容を取り上げてきた。本稿では、本研修の2年半の実践を報告し、研修参加者が提出したレポートを通して確認された多様な参加者間で起こった学び合いと、研修の成果が現場での実践という形で活用された事例を整理・検討した。, This paper reports the practices and the outcome of “The Wednesday Courses” for Thai teachers of the Japanese language conducted by The Japan Foundation, Bangkok(JFBKK)for 2 and a half years. The courses aimed to develop the participants’professionalism as teachers, and to maintain and to improve their Japanese language proficiency. The author examined the papers submitted by the participants at the end of each course and found that participants learned with one another as teachers in spite of the diversity of their backgrounds and that they applied what they had learned during the courses to their own teaching practices., 11, KJ00004855420, 実践報告, Practice Report}, pages = {143--155}, title = {国際交流基金バンコク日本文化センターによるタイ人日本語教師のための「水曜研修」-ノンネイティブ教師研修における学び合いと研修成果の教育現場での実践-}, year = {2008}, yomi = {ハッタ, ナオミ} }