@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000064, author = {飯野, 令子 and Iino, Reiko}, issue = {5}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {状況論では個人が「有能になる」ということは、個人の「有能さ」が観察可能になるように物理的・社会的状況をうまく組織化した結果であり、文化的実践への関与の深まりに随伴する現象であるとする(加藤・有元2001)。この学習観を、日本語教師に用いると、文化的実践とは、すなわち日本語コースであり、教師が「有能になる」ためには、日本語コースの物理的・社会的状況がいかに組織され、日本語コースへの教師の参加をいかに深くしていくかが課題となる。そこで本稿では、国際交流基金ブダペスト日本文化センター日本語講座について、そこに参加する講師を取り囲む物理的・社会的状況を記述し、講師の日本語講座への参加の実態を分析する。その枠組みとして、状況論の流れを汲む活動理論を用いる。その分析から、講師の日本語講座への参加を深めるための方策を検討し、それが講座全体の発展につながることを示す。, According to situated theory, when Kato & Arimoto (2001) state that an individual “has ability”, it is seen as the result of the successful organization of physical and social circumstances that allow us to observe the individual’s “ability”. To “have ability”, is seen as a phenomena that occurs concurrently with a deeper contribution to cultural practices. This paper focuses on teacher participation in the Japanese language course run by the Japan Foundation Budapest Office. It notes the physical and social circumstances surrounding teachers, and analyzes the actual extent of teacher participation in the Japanese language course. The analysis framework uses activity theory, a theory derived from situated theory. From this analysis, I investigate methods of deepening teacher participation in the Japanese language course, and show that such deeper participation leads to the development and improvement of the course as a whole., 3, KJ00005149579, 研究ノート, Research Note}, pages = {33--48}, title = {日本語コースにおける教師の学習 -教師の参加の深まりと日本語コースの発展-}, year = {2009}, yomi = {イイノ, レイコ} }