@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000660, author = {古内, 綾子 and 三本, 智哉 and 五十嵐, 裕佳 and 八田, 直美 and エフィ, ルシアナ and FURUUCHI, Ayako and MITSUMOTO, Tomoya and IGARASHI, Yuka and HATTA, Naomi and Evi, Lusiana}, issue = {13}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {筆者らは、インドネシアの日本語教育支援の一環として、2013年に発表された国家カリキュラム(以下、K2013)に準拠した高校教科書『にほんご☆キラキラ』(以下、本書)の開発を行ってきた。K2013では、将来、国内外で活躍する人材育成のために、教育文化省が定めた能力(コンピテンシー)の育成を目指しているが、教科・科目で取り上げられる知識や技能とともに、規律や協調性、創造性、責任感といった態度面のコンピテンシーの育成も目標とされている。 本稿では、目的・目標と学習プロセス、学習評価の点からK2013を概観した上で、本書の概要を紹介し、その特徴である、態度面のコンピテンシーの育成と日本語学習の統合を目指したプロジェクトワークについて述べる。本書は、インドネシア人教師による試用を行っており、試用結果を踏まえた改善を行い、現在、出版の準備を進めている。今後の課題として、教師を対象としたワークショップの実施と、学習評価の方法の検討が挙げられる。, As part of the support for Japanese language education in Indonesia, the authors have been developing a high school textbook “Nihongo ☆ Kira-Kira” that comply with 2013 National Curriculum. The curriculum aims to nurture the competency, established by the Ministry of Education and Culture, for the purpose of cultivating the human resources who will be active in Indonesia and abroad in the future, but it also fosters the competency in terms of attitude, such as discipline, cooperativeness, creativity and responsibility, along with the knowledge and skills to be taken up as the curriculum subjects. In this paper, after overview of the curriculum from the perspectives of objectives and goals, learning process and evaluation, the authors introduce the outline of this book and describe the “project work” that aims to integrate the fostering of competency in terms of attitude and Japanese language learning. Currently, this book is being used as a trial by Indonesian teachers, results of them will be the basis for its revision. The future tasks include implementation of workshops for teachers and examination of the evaluation methods.}, pages = {87--100}, title = {インドネシア国家カリキュラム準拠高校教科書『にほんご☆キラキラ』の開発-態度面のコンピテンシーの育成と日本語学習の統合を目指して-}, year = {2017}, yomi = {フルウチ, アヤコ and ミツモト, トモヤ and イガラシ, ユカ and ハッタ, ナオミ and エフィ, ルシアナ} }