@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000661, author = {中尾, 有岐 and プラパー, セーントーンスック and NAKAO, Yuki and Prapa, SANGTHONGSUK}, issue = {13}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {『あきこと友だち』は、タイ中等教育向けに作成された初級教科書である。本稿では2017年出版予定の改訂版について、その方針や改訂点、試用の結果などについて報告する。改訂版ではコミュニケーション能力向上を目指すことを基本方針とし、「どんなばめん?」という課の目標場面を示し、ターゲットの語彙や文型に気づかせる聴解練習を追加した。他には、何ができるようになったかを意識させるために、目標を具体的な説明に書き換えたり、Can-do チェックを設けたりした。さらに、学習者が個人やグループで推測や分析、調査などの考える練習を追加し、協働する機会を増やした。「どんなばめん?」の試用結果では、学習者からは「頭を使う練習だから面白い」、「語彙・文法がわかった」、教師からは「生徒の動機づけになる」、「使いやすい」、「導入の時間が節約できた」など肯定的な反応を得た。, This paper aims to report on the revision of “Akiko To Tomodachi”, Thailand’s Secondary EducationTextbook, regarding revised principles, changed items and trial results. The revised edition focuses on communicative competence. Listening exercises, called “Donnabamen?”, are added as language input for students to notice how words and expressions are used in the situations. In addition, “Akiko Can-do” or learning objectives are rewritten more concretely and students can reflect on what they can do with “Can-do Check”. Furthermore, tasks are also added for students to learn to guess, analyze and research individually or collaboratively. The feedback from trial results is positive. Students said that “Donnabamen?” exercises are fun because they are brain-challenging, enabling them to learn words and expressions. Teachers reported that “Donnabamen?” exercises motivate students. They are easy to use and require only brief lesson introduction time.}, pages = {101--116}, title = {タイ中等教育向け教科書『あきこと友だち』の改訂-コミュニケーション能力の向上を目指して-}, year = {2017}, yomi = {ナカオ, ユキ and プラパー, セーントーンスック} }