@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000068, author = {松本, 剛次 and 根岸, ウッド 日実子 and キャシー, ジョナック and Matsumoto, Koji and Negishi, Wood Himiko and Cathy, Jonak}, issue = {5}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本報告はIntercultural Language Teaching and Learning(ILTL)、Professional standards for accomplished teaching of languages and culturesなどの近年のオーストラリアの初中等教育における外国語教育の動きを踏まえて国際交流基金シドニー日本文化センター(シドニーセンター)が行なっている現職日本語教師研修について報告するものである。2008年4月にシドニーセンターで行われた現職日本語教師を対象とした短期集中研修では、「ILTLの考え方を研修参加者が理解し、実際にその考え方を取り入れたレッスンプランが立てられることになる」ことを目標に研修が設計され、実施された。参加者からのエバリュエーション、課題作成物の評価、フォローアップアンケート調査の結果、この研修は一定の成果があったものと判定された。また、この研修は大島(2006)による「教師の専門性の熟達」のモデルをその研修デザインの枠組みとして採用しており、このモデルは現職日本語教師研修においても適応可能であることが確認された。, This is a report of a professional development (PD) program for teachers developed by the Japan Foundation, Sydney (JF, Sydney) which incorporates recent trends in Australian language education such as Intercultural Language Teaching and Learning (ILTL) and Professional standards for accomplished teaching of languages and cultures. In April 2008, the JF, Sydney developed a new intensive PD seminar for teachers. The goal of this seminar is to enable participants to deepen their knowledge of ILTL and to make lesson plans based on these concepts. The evaluation of this seminar consisted of a course evaluation by the participants, an assessment of participants’lesson plans and a follow-up questionnaire. It was concluded that this seminar had been effective in developing participants’professional skills. This course was based on the model of the development of teacher proficiency by Oshima (2006) and the result shows the possibility of applying this model to the development of PD for Japanese language teachers., 7, KJ00005153979, 実践報告, Practice Reports}, pages = {101--118}, title = {国際交流基金シドニー日本文化センターにおける現職日本語教師研修 -デザイン実験アプローチに基づくインテンシブ研修のデザインと評価-}, year = {2009}, yomi = {マツモト, コウジ and ネジシ, ウッド ヒミコ and キャシー, ジョナック} }