@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000071, author = {来嶋, 洋美 and 宇田川, 洋子 and ミドルトン, 晶子 and 村田, 春文 and Kijima, Hiromi and Udagawa, Yoko and Shoko, Middleton and Murata, Harufumi}, issue = {5}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {JFロンドン日本文化センターでは、2005年度から英国中等教育向け日本語リソース『力-CHIKARA-』開発プロジェクトに取り組んできた。プロジェクトは、関係者が共有できる日本語教育リソースを開発すること、開発後にはそれを使った研修会を実施して日本語教師の資質向上とネットワークを拡げ深めることを目指した。この報告では『力-CHIKARA-』を使った5つの日本語教師研修会について、具体的な内容と方法、参加者の反応等を述べる。5つの研修には、『力-CHIKARA-』リソースを素材として利用した日本語教授法と教材作成の研修、『力-CHIKARA-』以外のJF開発教材もいっしょに利用した研修、ノンネイティブ教師の日本語ブラッシュアップを目指した研修が含まれる。参加者からは研修内容が良かったこと、新しい教育情報を得られたこと、そしてほかの日本語教師と交流できたことに対する肯定的な評価を得ており、今後もこのような研修会を企画したいと思っている。, The Japan Foundation London has been working on the CHIKARA project, to develop resources for the GCSE Japanese examination, since 2005. The project aims to develop resources that secondary school teachers can share, and to improve teaching skills and promote networks among teachers through training sessions following the opening of CHIKARA online. This paper reports on five teacher training sessions with CHIKARA resources, including the specific contents and participants’responses. These included sessions on lesson design, editing and developing teaching materials; a session using CHIKARA and other resources developed by the Japan Foundation; and a session for non-native Japanese teachers to improve their own Japanese. We have received very positive feedback from participants on the contents of each session, the useful educational information introduced, and the opportunities for teachers to network., 10, KJ00005159639, 実践報告, Practice Reports}, pages = {151--163}, title = {英国中等教育向け日本語リソース『力-CHIKARA-』を使った日本語教師研修会の実践}, year = {2009}, yomi = {キジマ, ヒロミ and ウダガワ, ヨウコ and ショウコ, ミドルトン and ムラタ, ハルフミ} }