@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000075, author = {近藤, 裕美子 and 村中, 雅子 and Kondo, Yumiko and Muranaka, Masako}, issue = {6}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本研究では、日本のポップカルチャー・ファンが日本語学習者になりうるか否かを検討するため、日本語未習者に着目し、ポップカルチャーへの関心と日本語学習への関心との関連性について考察した。具体的にはパリ日本文化会館の日本文化関連事業の来場者83名を対象に質問紙調査を実施し、日本語未習者のポップカルチャーへの関心の強さと日本語学習への関心の強さ、および学習目標への関心の強さをスピアマンの順位相関係数の検定を用いて分析した。その結果、ポップカルチャーに関心が強い未習者の方が日本語学習への関心が強い傾向にあること、また学習目標設定にはポップカルチャーに関連のあるコンテンツが基準となる傾向があることが分かった。本研究の結果は、日本語を普及する上でポップカルチャーに関心が強い人をターゲットにすることは効果的であるという仮説を支持するものになったが、学習開始後の継続学習支援の方法は依然として未解決の課題である。, In order to understand whether Japanese pop(or “J-pop”)culture enthusiasts will become Japanese language learners, this paper considers the relationship between interest in J-pop culture and the interest in learning Japanese by focusing on individuals with no prior Japanese language learning experience(“nonlearners”). Specifically, a survey was carried out targeting 83 visitors to Japanese culture-related businesses at the Japan Cultural Institute in Paris. Spearman’s rank-correlation coefficient was used to analyze the strength of interest in J-pop culture, Japanese language learning and learning objectives among onlearners. Results showed that non-learners with a strong interest in J-pop culture tended to have a strong interest in learning Japanese. In addition, learning objectives set by these non-learners leaned toward contents related to J-pop culture. Though the results of this study support the assumption that targeting those with a strong interest in Jpop culture is effective in popularizing Japanese, the problem of how to best support continued learning of the language remains unsolved., 1, KJ00006028519, 研究論文, Research paper}, pages = {1--7}, title = {日本のポップカルチャー・ファンは潜在的日本語学習者といえるか}, year = {2010}, yomi = {コンドウ, ユミコ and ムラナカ, マサコ} }