@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000089, author = {渡辺, 裕美 and Watanabe, Hiromi}, issue = {7}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {ロシア語圏では音声指導に関する要望が強いにもかかわらず、ロシア語母語話者の音声教育に焦点を あてた研究は極めて少ない。そこで、日本人日本語教師13名を対象にロシア語母語話者の発音の特徴と ロシア語圏の発音指導の現状及び指導における問題点について調査した。その結果、(1)ロシア語母語話 者の発音にはこれまでにあまり指摘されていなかった「す」が「ず」になる、拗音が直音になる、助詞 が強く発音されるなどの特徴が見られることが明らかとなった。また、(2)ロシア語圏において発音指導 は教師の裁量に任されており、教師は指導にあたって学生の発音の特徴に関する認識の不足や、指導面、 学生の意識、時間不足などに問題を感じていることが明らかとなった。本稿では、以上のような発音の特徴と指導における問題点をふまえロシア語圏の音声教育の現状と課 題を述べた。, Though there is strong demand for phonics teaching in Russia,there have been few studies up to this point focusing on Japanese phonics education for Russian native speakers. This paper reports on the characteristics of the Japanese accent spoken by Russian native speakers and actual problems of teaching pronunciation. A survey was carried out targeting 13 Japanese native instructors and revealed the followings. 1. Some characteristics in pronunciations by Russian native speakers were newly discovered as follows : “ す ” become “ ず ”, Yōon becomes Chokuon, and there was a strong emphasis on particles. 2. Although the pronunciation guidance is left solely to teacher discretion, they are facing the following challenges : lack of knowledge on the characteristics of Russian influenced pronunciation, instruction methodology, student feelings, and the limitation of time. Based on these findings, this paper proposes current phonics education conditions and problems and emphases for future research., 5, KJ00006934481, 研究ノート, Research Note}, pages = {71--84}, title = {ロシア語母語話者の発音の特徴と指導における問題点:日本人日本語教師に対する調査から}, year = {2011}, yomi = {ワタナベ, ヒロミ} }