@article{oai:jpf.repo.nii.ac.jp:00000098, author = {八田, 直美 and 小澤, 伊久美 and 嶽肩, 志江 and 坪根, 由香里 and HATTA, Naomi and OZAWA, Ikumi and TAKEGATA, Yukie and TSUBONE, Yukari}, issue = {8}, journal = {国際交流基金日本語教育紀要, The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin}, month = {Mar}, note = {本稿では、2名のノンネイティブ(対人)新人日本語教師に対して研修期間の前後に「いい日本語教師像」を探るPAC分析を行い、インタビューに表れた教師のビリーフに関する語りがどのように変化したか、その変化に教師研修がどのように関わっているかを分析した。その結果、2名とも、研修で得たヒントを基に授業改善を行ったこと、その成否を学生の反応などから判断し、効果を上げたと捉えていること、今回の授業改善で満足せず、さらに学び続ける意欲を持っていること、研修前に共に持っていた問題意識が研修で刺激され、発展した可能性があることが明らかになった。さらに、自己研修型の教師養成を目指す研修では、教師のビリーフに働きかけ、参加者の問題意識を顕在化し、研修実施者・参加者間で共有していくこと、学んだことを実践し、結果をふり返る機会を作ること、継続的な研修参加を促すことが重要であることが示唆された。, This paper analyzes two Thai novice Japanese-language teachers' beliefs on "good Japanese-language teachers" using PAC analysis, to assess their change in beliefs after a training program. The paper makes it clear that both teachers:1) made improvements in their teaching practice, which were stimulated by what they learned during the program,2) observed their students' responses, then evaluated their new lesson plans as effective, and3) were not totally satisfied with the improvements, and therefore showed motivation for more learning.It also points out the stimulation by the program may have increased the two teachers' awareness of the issues they faced before participating the program.These findings suggest following three important steps for developing self-directed Japanese-language teachers:1) promote clarification and sharing of beliefs among the teachers, 2) arrange opportunities to put into practice what teachers learned and reflect on the practice, and 3) encourage teachers to participate in the program repeatedly., 2, KJ00007759699, 研究ノート, Research Notes}, pages = {23--39}, title = {ノンネイティブ新人日本語教師にとっての研修の意義 -PAC分析によるタイ人新人日本語教師のビリーフ調査から-}, year = {2012}, yomi = {ハッタ, ナオミ and オザワ, イクミ and タケガタ, ユキエ and ツボネ, ユカリ} }