ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第1号

日本語教材作成のための三つの視点-教授設計論の適用、学習過程への注目、教室活動の分析指標-

https://doi.org/10.20649/00000004
https://doi.org/10.20649/00000004
3f1bc415-1f04-4e53-8245-167e222d4b86
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou01_shimada.pdf kiyou01_shimada (76.0 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 日本語教材作成のための三つの視点-教授設計論の適用、学習過程への注目、教室活動の分析指標-
言語 ja
タイトル
タイトル Three Viewpoints for Creating Japanese Learning Materials -Application of Instructional Design,Attention to Leaning Process,Task Analysis -
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00000004
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
論文名よみ
タイトル ニホンゴ キョウザイ サクセイ ノ タメノ ミッツ ノ シテン - キョウジュ セッケイロン ノ テキヨウ、ガクシュウ カテイ ヘノ チュウモク、 キョウシツ カツドウ ノ ブンセキ シヒョウ -
言語 ja-Kana
著者 島田, 徳子

× 島田, 徳子

ja 島田, 徳子

ja-Kana シマダ, ノリコ

Search repository
柴原, 智代

× 柴原, 智代

ja 柴原, 智代

ja-Kana シバハラ, トモヨ

Search repository
SHIMADA, Noriko

× SHIMADA, Noriko

en SHIMADA, Noriko

Search repository
SHIBAHARA, Tomoyo

× SHIBAHARA, Tomoyo

en SHIBAHARA, Tomoyo

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究ノート
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Paper
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 国際交流基金日本語国際センターの教材作成支援の現状を踏まえ、日本語教材作成のための三つの視点を提案する。第一に、従来の日本語教育で行われていた教材制作の手順に加え、教育工学の教授設計論の「学習目標の明確化」、「課題分析」、「指導方略」という具体的な手法を活用することを提案した。次に、教材作成にあたって学習過程をどう想定するかということが重要だという認識に立って、第二言語習得研究で提起された学習過程を概観し、教材作成に生かすために考察を加えた。最後に、既存の日本語教材の分析を通してLittlejohn(1998)の指標を簡略化したものを提案した。この指標は、教室活動をデザインするための指標として、教室活動の関係性や配列が把握しやすいと考える。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We propose three perspectives for creating Japanese language learning materials based on the present state of materials creation at the The Japan Foundation Japanese Language Institute Urawa.
First of all we propose to use concrete methods called “clarification of a study target”, “learning task analysis”, and “instructional strategy” based on the instructional design theory of an educational technology in addition to material creation procedures that have been used to date in Japanese language education.
Next, we follow this up with a reconsideration of how to create materials outlining the learning process based on second language research from the point of view that it is important to consider how to integrate the situation of the learning process.
Finally, we propose a simplification of the indices proposed by Littlejohn (1998) that analyses existing Japanese learning materials. These indices can make it easier to understand the relationship and layout of learning activities as an index for designing classroom activities.
言語 en
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 1, p. 53-67, 発行日 2005-03-15
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 4
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004371696
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13495658
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:32:45.600725
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3