Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-03-30 |
タイトル |
|
|
タイトル |
CBT方式による日本語スピーキングテストの試作と試行-テストの品質と項目数の検証- |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Prototype and Trial of CBT Japanese Speaking Test : Verification of Test Quality and Number of Items |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
著者 |
篠原, 亜紀
夷石, 寿賀子
SHINOHARA , Aki
ISEKI , Sugako
|
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 19,
p. 1-14,
発行日 2023-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
24359750 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
国際交流基金日本語国際センターでは、2019年度より、CBT方式による日本語スピーキングテストの可能性を探るための調査・研究を進めてきた。2020年度には、CBT方式のスピーキングテストを3セット試作し、その品質と項目数について検証するため、タイの日本語学習者170名を対象に試行試験を行った。その結果、3つのテストセットにおいて、難易度は0.70~0.74、識別力は0.56~0.57で、セット間に品質の差はほとんどなかった。テストの信頼性(クロンバックのa 係数)は0.834~0.846で、すべてのテストセットにおいて概ね高い信頼性係数が確認でき、信頼性の高いテストであることが立証された。また、試作したテストの項目数が適切であるかどうかを、多変量一般化可能性理論を用いて検証したところ、試作したテストの項目数(インタビュー4問、会話4問)で高い信頼性(0.823)を得られることがわかった。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper reports on the prototype and trial of CBT-based Japanese speaking test and validates the reliability of the test. The Japan Foundation Japanese-Language Institute, Urawa, has been studying and researching the possibility of a CBT-based Japanese speaking test since 2019. From 2020 to 2021, three sets of prototype CBT speaking tests were made, and a trial test was conducted in Thailand with 170 Japanese language learners. The results of the analysis of test quality showed that the three test sets scored 0.70 to 0.74 in difficulty and 0.56 to 0.57 in discrimination, with no significant differences in quality among the test sets. Cronbach's alpha for the test sets were 0.834 to 0.846, confirming generally high reliability for all the test sets. The appropriate number of test items was also examined using multivariate generalizability theory. The number of items in the test was found to have high reliability (0.823) when there were four items in the interview part and four items in the conversation part of the test. |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
CBT 方式 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
スピーキングテスト |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
品質 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
項目数 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
信頼性 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00001070 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
見出し |
|
|
大見出し |
教材開発論文 |
|
言語 |
ja |
見出し |
|
|
大見出し |
Papers on the Development of Educational Materials |
|
言語 |
en |