ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第19号

CBT方式による日本語スピーキングテストの試作と試行-テストの品質と項目数の検証-

https://doi.org/10.20649/00001070
https://doi.org/10.20649/00001070
49412df2-c523-4300-9a14-39ddc3fbe686
名前 / ファイル ライセンス アクション
5.kiyou19_shinohara.pdf kiyou19_shinohara (586.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-30
タイトル
タイトル CBT方式による日本語スピーキングテストの試作と試行-テストの品質と項目数の検証-
言語 ja
タイトル
タイトル Prototype and Trial of CBT Japanese Speaking Test : Verification of Test Quality and Number of Items
言語 en
言語
言語 jpn
著者 篠原, 亜紀

× 篠原, 亜紀

ja 篠原, 亜紀

ja-Kana シノハラ, アキ

Search repository
夷石, 寿賀子

× 夷石, 寿賀子

ja 夷石, 寿賀子

ja-Kana イセキ, スガコ

Search repository
SHINOHARA , Aki

× SHINOHARA , Aki

en SHINOHARA , Aki

Search repository
ISEKI , Sugako

× ISEKI , Sugako

en ISEKI , Sugako

Search repository
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 19, p. 1-14, 発行日 2023-03
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24359750
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 国際交流基金日本語国際センターでは、2019年度より、CBT方式による日本語スピーキングテストの可能性を探るための調査・研究を進めてきた。2020年度には、CBT方式のスピーキングテストを3セット試作し、その品質と項目数について検証するため、タイの日本語学習者170名を対象に試行試験を行った。その結果、3つのテストセットにおいて、難易度は0.70~0.74、識別力は0.56~0.57で、セット間に品質の差はほとんどなかった。テストの信頼性(クロンバックのa 係数)は0.834~0.846で、すべてのテストセットにおいて概ね高い信頼性係数が確認でき、信頼性の高いテストであることが立証された。また、試作したテストの項目数が適切であるかどうかを、多変量一般化可能性理論を用いて検証したところ、試作したテストの項目数(インタビュー4問、会話4問)で高い信頼性(0.823)を得られることがわかった。
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper reports on the prototype and trial of CBT-based Japanese speaking test and validates the reliability of the test. The Japan Foundation Japanese-Language Institute, Urawa, has been studying and researching the possibility of a CBT-based Japanese speaking test since 2019. From 2020 to 2021, three sets of prototype CBT speaking tests were made, and a trial test was conducted in Thailand with 170 Japanese language learners. The results of the analysis of test quality showed that the three test sets scored 0.70 to 0.74 in difficulty and 0.56 to 0.57 in discrimination, with no significant differences in quality among the test sets. Cronbach's alpha for the test sets were 0.834 to 0.846, confirming generally high reliability for all the test sets. The appropriate number of test items was also examined using multivariate generalizability theory. The number of items in the test was found to have high reliability (0.823) when there were four items in the interview part and four items in the conversation part of the test.
キーワード
主題Scheme Other
主題 CBT 方式
キーワード
主題Scheme Other
主題 スピーキングテスト
キーワード
主題Scheme Other
主題 品質
キーワード
主題Scheme Other
主題 項目数
キーワード
主題Scheme Other
主題 信頼性
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00001070
ID登録タイプ JaLC
見出し
大見出し 教材開発論文
言語 ja
見出し
大見出し Papers on the Development of Educational Materials
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:23:44.939821
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3