ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 国際交流基金日本語教育紀要
  3. 第19号

「いろどり日本語オンラインコース」開発と運用

https://doi.org/10.20649/00001072
https://doi.org/10.20649/00001072
6cb15770-fe19-4c31-a01c-ac93536072e4
名前 / ファイル ライセンス アクション
6.kiyou19_adachi.pdf kiyou19_adachi (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-30
タイトル
タイトル 「いろどり日本語オンラインコース」開発と運用
言語 ja
タイトル
タイトル Development and Operation of the “IRODORI Japanese Online Course”
言語 en
言語
言語 jpn
著者 安達, 祥子

× 安達, 祥子

ja 安達, 祥子

ja-Kana アダチ, ショウコ

Search repository
笠井, 陽介

× 笠井, 陽介

ja 笠井, 陽介

ja-Kana カサイ, ヨウスケ

Search repository
熊野, 七絵

× 熊野, 七絵

ja 熊野, 七絵

ja-Kana クマノ, ナナエ

Search repository
ADACHI , Shoko

× ADACHI , Shoko

en ADACHI , Shoko

Search repository
KASAI , Yosuke

× KASAI , Yosuke

en KASAI , Yosuke

Search repository
KUMANO, Nanae

× KUMANO, Nanae

en KUMANO, Nanae

Search repository
書誌情報 ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin

号 19, p. 15-30, 発行日 2023-03
出版者
出版者 国際交流基金
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24359750
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12014755
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 「いろどり日本語オンラインコース」は、教材『いろどり生活の日本語』をオンラインコース化したもので、様々な制約により日本語学習の機会が得られない学習者が自学自習できるコースである。開発のコンセプトは、①生活場面で必要な日本語が学べる、②学習者が必要なところだけカスタマイズして学べる、③ストレスなく学べるの3点とし、これらを実現するため、動画や練習コンテンツの制作などを行った。また、コースサイトやページを、だれでも迷わず使えるようにデザインした。コンセプトが実現できているか確認するため分析を行ったところ、ユーザー属性から、想定していたユーザー層が利用していること、ユーザーの行動フロー分析やユーザーアンケートの回答から、それぞれのコンテンツがねらい通りに利用されていることが確認できた。また、ページの閲覧回数やアプリのインストール数から、動画や練習コンテンツのアプリが活用されていることもわかった。
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 The IRODORI Japanese Online Course is an online course based on the textbook, Irodori: Japanese for Life in Japan, and is a self-study course for Japanese language learners who do not have the opportunity to study Japanese because of various limitations. Its development was based on three concepts: 1) to help learn the Japanese language necessary for daily life, 2) to be customizable for learning only what the learner needs, and 3) to provide stress-free learning. Videos, practice content, and other types of content were produced to achieve these concepts. The course site and pages were also designed to make them easy to use and navigate for anyone. An analysis was conducted to check if the concepts have been achieved. The user attributes showed that our expected user demographics are using the course, while results from users’ behavior flow analysis and user survey responses have confirmed that each type of content is being used as intended. Moreover, the number of page views and app installations showed that the video pages and practice content app are being used.
キーワード
主題Scheme Other
主題 特定技能
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活場面
キーワード
主題Scheme Other
主題 eラーニング
キーワード
主題Scheme Other
主題 自学自習
キーワード
主題Scheme Other
主題 ユーザーアンケート
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20649/00001072
ID登録タイプ JaLC
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:23:43.431170
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3