Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-01-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
経済連携協定(EPA)に基づくインドネシア人・フィリピン人看護師・介護福祉士候補者を対象とする日本語予備教育事業の成果と展望 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Results and Future Possibilities of Preparatory Japanese-Language Training for the Indonesian and Filipino Nurse and Certified Care Worker Candidates under Economic Partnership Agreements |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
経済連携協定(EPA)、看護師・介護福祉士候補者、アーティキュレーション、自律学習支援 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20649/00000117 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12014755 |
論文名よみ |
|
|
タイトル |
ケイザイ レンケイ キョウテイ (EPA) ニ モトヅク インドネシアジン・ フィリピンジン カンゴシ・ カイゴフクシシ コウホシャ ヲ タイショウ トスル ニホンゴ ヨビキョウイク ジギョウ ノ セイカ ト テンボウ |
|
言語 |
ja-Kana |
著者 |
登里, 民子
山本, 晃彦
鈴木, 恵理
森, 美紀
齊藤, 智子
松島, 幸男
青沼, 国夫
飯澤, 展明
NOBORIZATO, Tamiko
YAMAMOTO, Akihiko
SUZUKI, Eri
MORI, Miki
SAITO, Satoko
MATSUSHIMA, Yukio
AONUMA, Kunio
IIZAWA, Nobuaki
|
記事種別(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
実践報告 |
記事種別(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Practical Report |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
国際交流基金では経済連携協定に基づいて来日するインドネシア人・フィリピン人看護師・介護福祉士候補者を対象とする来日前の日本語予備教育事業を実施している。本稿では2010年から3回にわたって実施した日本語研修の概要と成果を紹介する。本研修のコースデザインは、「初級からの専門日本語教育」「自律学習支援」等の考え方をベースに、特に「縦型アーティキュレーション」に配慮して組まれている。カリキュラムは「日本語授業」「自律学習支援」「社会文化理解」に大きく三分される。3回の研修を通して7割以上(マッチングが成立し来日した者に限ればほぼ8割以上)の候補者が学習到達目標に達していることから、本研修は看護師・介護福祉士国家試験に向けての日本語能力向上に貢献したと言えるだろう。今後はポートフォリオ等を見直し、現地研修から国内研修への「学習の連続性」をさらに強固なものにしていきたい。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The Japan Foundation has been implementing the Preparatory Japanese−Language Training forIndonesian and Filipino Nurse and Certified Care Worker Candidates under the Economic Partnership Agreement since 2010. The training course design was based on concepts like "Japanese−Language Education for Specific Purposes" for beginners, "Autonomous Learning", etc., and focused specifically on "vertical articulation". The curriculum has three branches: "Japanese−Language lessons", "Autonomous Learning" and "Understanding Japanese Society and Culture". Since 70% of the total number of candidates have attained the learning goals (more than 80% when limited to those who came to Japan via matching), thus, this training has helped improve the Japanese−language proficiency essential to handle the Nurses and Certified Care Workers National Examination. The goal from here is to strengthen the "continuity of learning" from local training to domestic training in Japan, including the reevaluation of the portfolio, etc. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要
en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
号 10,
p. 55-69,
発行日 2014-03-01
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際交流基金 |
|
言語 |
ja |
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
4 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00008999219 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495658 |