WEKO3
インデックスリンク
アイテム
インドネシアの中等教育における「レッスン・スタディ」の試み-実践から学び、授業の改善へつなぐ-
https://doi.org/10.20649/00000128
https://doi.org/10.20649/0000012865a17ced-1657-4dda-bf6d-5ad274388e1e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kiyou11_EviLusiana (1.1 MB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | インドネシアの中等教育における「レッスン・スタディ」の試み-実践から学び、授業の改善へつなぐ- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Attempt to do Lesson Study at Secondary Schools in Indonesia-Connecting to Lesson Improvement through Learning from Practice- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | インドネシア、中等教育、レッスン・スタディ、授業改善、教師の成長 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20649/00000128 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12014755 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | インドネシア ノ チュウトウ キョウイク ニ オケル 「レッスン・ スタディ」 ノ ココロミ -ジッセン カラ マナビ、 ジュギョウ ノ カイゼン ヘ ツナグ- | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
エフィ, ルシアナ
× エフィ, ルシアナ× 東田, 明希子× 上野, 美香× Evi, LUSIANA× TODA, Akiko× UENO, Mika |
|||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 実践報告 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Practical Reports | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | インドネシアでは、中等教育における日本語学習者の増加に伴って、教師の育成が課題とされて久しい。国際交流基金ジャカルタ日本文化センターは課題解決へ向けて様々な支援を続けてきたが、とりわけ政府と共催で行ってきた教師研修による高校日本語教師育成への貢献は大きい。一方で、当該研修に残された課題や教師の育成をめぐる議論のパラダイム・シフトに鑑みると、「教師の成長」を促す新たなアプローチが求められてもいる。本稿では、その方策のひとつとして、インドネシア中学校・高等学校日本語教師会とともに試みた「レッスン・スタディ」について報告する。「レッスン・スタディ」を通じて高校教師たちが得た学び、その学びがもたらした成果と課題を振り返り、インドネシアの中等教育機関での日本語教育における「レッスン・スタディ」の意義や課題を検討することで、教師の育成に関する議論の活性化が期待される。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Teacher training of Japanese language education has been a big problem for a long time according to the increase of Japanese learners in secondary education in Indonesia. Japan Foundation Jakarta (JFJ) hasbeen supporting a variety programs toward solving this problem, especially in teacher training, cooperated with the government. On the other hand, along with the paradigm shift of discussion about the teacher training, a new approach is in need to encourage "Teacher Development". In this paper, we report on an attempt of "Lesson Study" as a new approach at secondary schools by the JFJ and the Association of Secondary School Teachers in Indonesia. The findings suggest that all participants have benefit from "Lesson Study", and reveal some challenges. Learning the significanceand challenges of "Lesson study" through this observation, this report contributes to stimulate the discussion of teacher training in Indonesia. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 国際交流基金日本語教育紀要 en : The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin 号 11, p. 67-82, 発行日 2015-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 国際交流基金 | |||||
言語 | ja | |||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 5 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009708759 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13495658 |