ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本語教育
  2. 日本語教育論集 世界の日本語教育
  3. 第1号

新しい日本語教育のために

https://doi.org/10.20649/00000146
https://doi.org/10.20649/00000146
100615bb-afa7-4b86-9016-d6811b54c8cd
名前 / ファイル ライセンス アクション
Kiyou01_neustupny.pdf Kiyou01_neustupny (868.9 kB)
Item type [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2017-01-10
タイトル
タイトル 新しい日本語教育のために
言語 ja
タイトル
タイトル Towards New Perspectives in Japanese Language Teaching
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20649/00000146
ID登録タイプ JaLC
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10390791
論文名よみ
タイトル アタラシイ ニホンゴ キョウイク ノタメニ
言語 ja-Kana
著者 ネウストプニー, J.V.

× ネウストプニー, J.V.

ja ネウストプニー, J.V.

ja-Kana ネウツン

Search repository
Neustupny, J.V.

× Neustupny, J.V.

en Neustupny, J.V.

Search repository
著者所属(日)
ja
モナシュ大学日本研究科
著者所属(英)
en
Monash University
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 現在、世界中で日本語教育の発展が急速に進んでいるが、これからの日本語教育は量的な変化に止まらず、新しいパターンを生み出すことが望ましい。
ポスト・オーディオリンガルのパラダイムの中では、日本語教育の社会的役割が強く問われるだろう。また、日本社会や文化について教えることも基礎的な課題の一つになると思われる。さらにインターアクションそのものを教育課程の一部として扱わない教授法は新しい時代に適するとは考えられない。
筆者は「ジャパン・リテラシー」という概念を導入し、日本語教育のためのフレームワークを拡張しようとしている。日本語教育はジャパン・リテラシーのための教育の一種だが、言語教育と並んで社会言語と社会文化能力のための教育もその中に導入しなければならないと思う。
なお、日本語教育では使用されるアクティビティーとしては、「解釈」や「練習」の他に、教育課程において実際のインターアクションの使用も忘れてはならない。このインターアクションの「実際使用」を含める方法について詳しい議論が展開されている。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Japanese language teaching is growing throughout the world. It is important that this growth is not only quantitative but also qualitative in establishing new patterns for Japanese language instruction.
The social roles of teaching Japanese within the Post-Audiolingual Paradigm of language instruction will undergo serious questioning. It can also be expected that teaching about Japanese culture and society will be incorporated as two basic curriculum components. Teaching methods that disregard the use of authentic interactive situations cannot be considered relevant for the new paradigm of the future. The Interactive Competence Approach (Neustupny,1989) advocated in this paper accounts for all these problems.
The author introduces the concept of "Japan literacy" as a broad framework for the discipline of Japanese-language teaching. In Japan literacy 3 (corresponding roughly to Japanese Language Teaching) there is a radical need to introduce more concern for sociolinguistic and sociocultural competence. The second major component of the approach requires that activities used in the process of teaching include a considerable number of "authentic use" (performance) situations along with "interpretations" (explanations) and "exercises" Some examples of such authentic use activities are discussed in the paper.
言語 en
書誌情報 ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集
en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe

巻 1, p. 1-14, 発行日 1991-03-25
出版者
出版者 国際交流基金日本語国際センター
言語 ja
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 1
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00000611401
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09172920
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:24:49.796211
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3