WEKO3
インデックスリンク
アイテム
ラジオニュースの型と日本語教育への応用
https://doi.org/10.20649/00000179
https://doi.org/10.20649/00000179e5005cee-5d3b-4454-b6af-110aa333f276
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ラジオニュースの型と日本語教育への応用 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Patterns in News Broadcasting and Their Application to the Teaching of Japanese | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.20649/00000179 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10390791 | |||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||
タイトル | ラジオニュース ノ カタ ト ニホンゴ キョウイク エノ オウヨウ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
著者 |
岡崎, 志津子
× 岡崎, 志津子
× OKAZAKI, Shizuko
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
ja | ||||||||||||
東京国際大学商学部 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
School of Business and Commerce, Tokyo International University | ||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | ニュース教材の効率的な導入・利用方法を考えるために、1989年8月から91年3月までの間、朝晩2回ずつNHKラジオニュースを録音し、その一部を文字化した。 1991年度には、スクリプトの分析結果にもとづくシラバスを東京国際大学留学生別 科の語彙授業に、また分析結果にもとづいて試作した教材を東京国際大学学部留学生の聴解授業に用いてみた。1年を通 じて行なったテストの成績を統計分析したところ、ニュース指導の効果を裏づける結果 を得た。 本稿では、まずラジオニュースから取り出したニュースの型・特徴的語彙をまとめ、次に1年間の実践結果 をふまえ、ラジオニュースを日本語聴解教材として用いる方法について考察する。 |
|||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | The writer recorded NHK radio news broadcasts four times a day, during August 1989 and March l99l, and made scripts from parts of the recording. The purpose was to consider how effetively news materials could be introduced and utilized in Japanese classes. Based on the analysis of the scripts, in l99l a syllabus for vocabulary lessons was created for foreign students at BEKKA of Tokyo International University, and experimental lesson material for listening practice was prepared and used for foreign students studying at Tokyo International University. Analysis of the test scores during a one year period showed the favorable effect of incorporating news patterns and vocabulary in the classroom. This article first considers the patterns and unique radio news vocabulary and then suggests ways of using radio news broadcasting as material for teaching Japanese. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 世界の日本語教育. 日本語教育論集 en : Japanese language education around the globe ; Japanese language education around the globe 巻 3, p. 1-16, 発行日 1993-03-25 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 国際交流基金日本語国際センター | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 1 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00000611463 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 09172920 |